De piloot dient de klaring van de ATC altijd te bevestigen door de klaring te herhalen (readback), bijvoorbeeld: Vliegtuig: Cleared to Bestemming, LOPIK 1Sierra departure, Runway 24, Squawk 4522, vluchtnummer. De ATC zal dan zeggen: Delivery (ATC): Vluchtnummer, readback is correct, report fully ready.
“Flight attendants, prepare for take-off please.” “Cabin crew, please take your seats for take-off.”
In de Tweede Wereldoorlog werd radio ingevoerd en omdat het makkelijker te zeggen en te horen was gebruikten piloten gebruikten in plaats van het woord 'Received' het woord 'Roger' om aan te geven dat het bericht ontvangen.
De lucht die langs de vleugels stroomt zorgt voor een lift. De kracht van de lift hangt samen met het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee de lucht langs de vleugels stroomt. De oppervlakte/draagkracht van de vleugels worden voor de start verhoogd door het uitschuiven van de flaps en slats aan de vleugels.
Je zal het opstijgen niet zo zeer merken... Wat je wel merkt is dat het vliegtuig snelheid maakt, en dat je hierdoor een beetje in je stoel wordt gedrukt. Als het een beetje waait, dan zal je misschien een beetje merken dat het vliegtuig heel licht begint te "slingeren". Alles bij elkaar is het een leuke ervaring!
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
Luchtvaartcommunicatie is aan strenge regels gebonden en maakt gebruik van geprotocolleerde communicatie; Dat zijn vast korte zinnetjes, die door de piloten of de verkeersleiders worden uitgesproken en door de andere partij letterlijk herhaald, zodat alle betrokkenen weten waar zij het over hebben.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Pan-pan is het in de radiotelefonie (met name de scheepvaart en de luchtvaart) gebruikelijke signaal voor spoedoproepen maar niet voor ernstig en onmiddellijk gevaar, zoals levensbedreigende gevallen. De term is een verbastering van het Franse panne (=pech).
Meestal betekenen de piepjes die je regelmatig hoort tijdens een vlucht niets spannends. De crew gebruikt een systeem van belletjes en piepjes om te communiceren. Deze berichten kunnen gaan over het aantal snacks dat over is gebleven of over verwachte turbulentie op de vliegroute, schreef Qantas Airlines in een blog.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM:
1 streep: second officer in training. 2 strepen: second officer (co-co) of first officer in opleiding. 3 strepen: first officer of captain in opleiding. 4 strepen: captain/gezagvoerder.
Bij haar wordt het dus niet: pilote of chirurge, maar blijft het gewoon: piloot en chirurg, ook als vrouwen die beroepen uitoefenen.
Hiervoor is een APU (auxiliary power unit) nodig (de motor in de staart van het vliegtuig), die elektriciteit en luchtdruk levert om de startmotor op gang te brengen. Deze drijft op zijn beurt de hoofdas van de straalmotoren aan. Om dit proces op gang te brengen, heb je geen sleutel nodig.
De radome is een bolvormige, kunststof kap die open kan en de weerbestendige behuizing vormt voor de belangrijke apparatuur die erachter schuilgaat: de radarantenne. Dit is een gevoelige plaat, ook wel de dish antenna genoemd, die radiogolven uitzendt en ontvangt.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. – van € 2.648 tot € 6.636 per maand – 2023. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Pilotenvakbonden weigeren mee te werken aan een Europees voorstel om nachtvluchten met twee vliegers maximaal 12,5 uur te laten duren. "Tien uur is de uiterste grens”, zegt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Vrouwelijke piloten vormen bijvoorbeeld nog steeds een uitzondering op de regel in de luchtvaartwereld. Van alle piloten ter wereld is maar 5.3% vrouw. Hoewel vrouwen nu vaker werken in een overwegend mannelijke beroepssector, kiezen de meeste vrouwen voor sociale sectoren zoals de zorg of het onderwijs.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
De neus van het toestel wordt omhoog gebracht tot 5°–20°, waardoor er meer liftkracht wordt verkregen van de vleugels en het vliegtuig opstijgt.
Piloot in de burgerluchtvaart
Je bestuurt een verkeersvliegtuig of een helikopter en bent gezagvoerder in de cockpit. Vaak werk je samen met een copiloot en in sommige gevallen zelfs met meerdere copiloten. Het primaire doel in de burgerluchtvaart is om mensen of goederen van A naar B te brengen.