Rijstroken op de Franse snelwegen die aangeduid zijn met de witte ruit op een blauwe of zwarte achtergrond zijn voorbehouden voor wagens waar minstens twee personen in zitten, auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en taxi's met of zonder passagiers.
Blokmarkering, of de blokstreep, is een vorm van markering en wordt gebruikt in twee situaties: Als dwarsmarkering ter aanduiding van een fietsoversteekplaats; Als lengtemarkering als vorm van deelstreep om een uitrijstrook, invoegstrook, voorsorteerstrook of weefvak mee aan te duiden.
Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang. In Nederland worden de verkeerstekens op het wegdek geregeld in art. 76 - 81 Reglement verkeersregels en verkeerstekens: Artikel 76 betreft de doorgetrokken streep.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die je op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur); Kantstreep is altijd doorgetrokken. dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur; Kantstreep is altijd onderbroken.
Een dubbele streep (doorgetrokken of onderbroken)
De streep aan jouw kant geldt voor jou, en die aan de andere kant voor je tegenligger. Soms is jouwe onderbroken, en die van je tegenligger doorgetrokken. Dit betekent dat jij wel over de streep heen mag, maar de ander niet.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
Het nieuwe bord laat weggebruikers weten dat zij niet harder mogen rijden dan 60 kilometer per uur. Ook de paarse middenstreep benadrukt deze maximumsnelheid gedurende het gehele traject tot vlak voor Wageningen. 60 km/uur.
Een groene streep op de weg geeft aan dat de maximumsnelheid hier 100km/u is. De brede groene middenstreep maakt je extra alert op het gevaar van inhalen. Een groene streep op de weg met een onderbroken lijn geeft aan dat je op de weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je zien hoe hard je mag rijden.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Bij de politie kennen we de volgende rangen: Aspirant: één streep. Surveillant: twee strepen. Agent: drie strepen.
Surveillant: twee strepen. Agent: drie strepen. Hoofdagent: vier strepen. Brigadier: twee lauwerkransjes met in het midden een kroontje met zwaard.
Op zijn strepen staan betekent 'niet toegeven, voet bij stuk houden, volhouden dat je gelijk hebt' en vaak ook: 'je gezag laten gelden, laten merken dat jij de hogere in rang bent en dat de ander daarom naar je moet luisteren'.
Aan de strepen kunt u zien hoe hard u normaal gesproken mag rijden. Maar soms past een lagere snelheid beter bij de situatie. Zoals bij het naderen van een kruising, in een bocht of bij wegwerkzaamheden. Dan is vaak een lagere snelheid verplicht (bijvoorbeeld 70 of 50 km per uur), terwijl de strepen niet veranderen.
De dubbele doorgetrokken streep betekent dat u hier niet mag inhalen. Van dichtbij ziet u dat de strepen niet volledig aaneengesloten zijn. Dit is om het regenwater te kunnen afvoeren. De rode middenstreep heeft geen betekenis.
Op onze autowegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h. Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
De purser is de leidinggevende van de stewards of stewardessen op lijnvliegtuigen. De purser staat in rang onder de gezagvoerder en first officer van de vlucht. De purser is verantwoordelijk voor de vliegveiligheid, klanttevredenheid, en een goede werksfeer aan boord.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
De startsalaris van een piloot bij de KLM is ongeveer 49.000 euro per jaar. Dit salaris kan binnen 10 jaar oplopen tot 100.000. Daarna is het afhankelijk hoe je ontwikkelt enz. Maar een topsalaris voor een piloot ligt rond de 150.000 euro p.j.
Iedere militair heeft strepen op zijn of haar schouder, de zogenaamde rangonderscheidingstekens. Hierdoor kan je herkennen van welke rang een militair is.
Op de grote vliegtuigen heb je ook nog een Senior Purser (4 zilveren strepen en 1 oranje streep) een aantal Stewardessen (1 streep) deze werken vaak in de M-class en een aantal Stewardessen met 2 strepen die vaak in de C-class werken.
Gedurende deze periode vult hij de basiscrew van de captain (vier strepen) en een first officer (drie strepen) aan op lange vluchten en is hij van de eerste dag in dienst de derde in rang aan boord.
Lijn en streep zijn synoniemen in de betekenis 'haal of trek met potlood, pen, verf enzovoort'. Een regel is een reeks woorden die over een bepaalde vaste breedte naast elkaar geschreven, gezet of gedrukt zijn. Een rechte lijn / streep tekenen is niet zo gemakkelijk. De tekst mag niet langer zijn dan honderd regels.
Een kantstreep is de lengtemarkering die de grens van de rechterkant van de rijbaan aanduid. De streep kan zowel doortrokken als onderbroken zijn.