De grootte van de cilinders bepaald de cilinderinhoud van de motor. Bij elk type motor wordt er een cilinderinhoud gehanteerd van bijv. 1.6, 2.0 of soms wel 6.0 liter. Dat betekent (bij een 1.6) dat er in alle cilinderruimtes bij elkaar opgeteld ruimte voor 1,6 liter lucht is.
Al met al is de 1.6 de goede keuze, en voor vlot doorrijden voldoende, wil je iets overhouden op vermogen is de 2 liter aan te raden. Het verschil tussen de fase 1 en 2 valt wel mee, de fase 2 (en 1.5) zijn uitgevoert met de nieuwere CAN techniek, en daardoor iets minder storingsgevoeliger.
De 1.6 is voldoende en misschien nog wel iets zuiniger ook, maar let wel het zijn niet echt zuinigheidswonders. Ikzelf heb een 2.0 van 138 pk en dit is lekker doorrijden en voldoende vlot, maar deze is weer iets onzuiniger als de 1.6.
Het grootste technische verschil tussen de 1.6 ltr en de 1.4 ltr is (buiten het feit dat de cilinderinhoud natuurlijk groter is) de wijze waarop de brandstof in de cilinders gevoerd wordt.
De 1.2 motor, net als de 1.4, kent grote problemen met de distributieketting. Zo'n ketting zou een heel autoleven mee moeten gaan, maar deze kettingen halen zelden de 100.000 km. Dit is voor bezitters van auto's met deze motoren niet zo fijn, want distributiekettingen zijn een stuk duurder dan distributieriemen.
Een motor van 2000 cc noemen we dus een tweelitermotor, maar ook zeggen we bijvoorbeeld 1,6 liter in plaats van 1600 cc.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc. En is dus efficiënter.
Moderne kleine motoren slijten sneller en hebben minder vermogen, grotere zijn meestal minder zuinig, maar gaan langer mee.
Om het verbruik uit te rekenen kijk je door hoeveel je 30 liter moet delen om op 1 liter uit te komen (30 : 30 = 1). Deel vervolgens het aantal kilometers door hetzelfde getal: 480 : 30 = 16. De auto verbruikt dus 1 op 16.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
1.0 : machine die aandrijft. 1.1 : drijvende kracht. 2.0 : motorfiets.
Tegenwoordig is de 3 cilinder verbeterd en zijn ze zuiniger, stiller, krachtiger, kleiner en lichter dan vroeger. Een 4 cilinder minder efficiënt maar is beter voor langere afstanden, heuvel en bergachtig gebied, om te rijden met een caravan of een aanhanger en is krachtiger dan een 3 cilinder.
Yamaha is nog steeds het meest betrouwbare motormerk. Dat is althans in een onderzoek door de Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports naar voren gekomen. Yamaha mag het dan in Amerika winnen als het over betrouwbaarheid gaat, de kopers van een Victory motor zijn uiteindelijk het meest tevreden over hun aankoop.
Kawasaki, KTM en Triumph
De vier motoren onderaan de top 20 verbruiken met 4,2 liter per 100 kilometer (1 op 23,8) bepaald niet veel. Deze vier motoren zijn de Kawasaki Ninja 650 en Versys 650, de KTM 890 Adventure en de Triumph Trident 660.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Met een 1.0 kom je prima met het verkeer mee, zowel in de stad als op de snelweg. zeg ook niet dat je het niet kan doen, zeg alleen dat het makkelijker is.
Een 1.8 kan zuiniger zijn dan een 1.4 vooral op de snelweg, maar dat komt juist puur omdat deze een lager toerental kan aan houden. Draaien ze alle twee het zelfde toerental dan zijn de pomp verliezen groter in de 1.8.
Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien. De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8. Bij gemiddeld 17.000 km op jaarbasis komt het verschil in verbruik neer op ongeveer 50 euro.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter). Cilinderinhoud mag men niet verwarren met het begrip slagvolume.
Wat kost een auto rijden op benzine
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 14. Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties. Grote auto daarentegen zo'n 1 op 11.
Wat betekent het voor het rijeigenschappen indien een auto een lage cilinder inhoud van 0.9 heeft met een 71PK of met een 90PK vermogen.
In deze blog gaan we dieper in op de werking van de verbrandingsmotor. Motoren zijn wendbaarder en accelereren sneller dan de meeste auto's en andere weggebruikers.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.