De vraag gaat over je belangstelling voor die functie, voor die organisatie. Bij je antwoord kun je denken aan wat jou zodanig in de organisatie en in de functie interesseert dat je er je werk van wilt maken. De vraag gaat ook over waarden.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
Leg uit waarom je juist die vacature interessant vindt en waarom je denkt dat je goed bij het profiel past. Leg uit wat de raakvlakken zijn tussen jouw werkervaring, opleidingen en/of interesses en de genoemde elementen uit de vacature. Probeer duidelijk te maken waardoor je hart sneller gaat kloppen.
Mensen zijn echt gemotiveerd als ze niet alleen willen en kunnen, maar ook klaar voor de start zijn. Wanneer ze bereid zijn om op korte termijn met de verandering te beginnen. Je zou deze drie aspecten drie verkeerslichten kunnen noemen. Wanneer ze alle drie op groen staan, dan is iemand intrinsiek gemotiveerd.
Bij een motivatiebrief gaat het vooral om de redenen waarom je die baan graag wilt hebben. Waarom wil jij die functie hebben? Waarom ben jij de geschikte kandidaat en waarom heb je voor dit bedrijf gekozen? Het gaat meer om wie jij bent, wat jij kunt en wat jij kunt bijdragen aan de organisatie.
Dus als ze zeggen: “Vertel me waarom we jou zouden moeten aannemen?” Geef dan een antwoord dat de aspecten van je achtergrond benadrukt die voor hen het meest relevant zijn. Jouw taak bij het beantwoorden is hen ervan te overtuigen dat je in deze functie kunt slagen en snel kunt bijdragen aan het werk van het team.
Het antwoord. Om een sterk antwoord te geven, moet je allereerst precies weten wat de functie inhoudt en waar het bedrijf naar op zoek is. Bestudeer voor je gesprek dus goed de vacature, bekijk de website en social-mediakanalen van het bedrijf en probeer zo veel mogelijk informatie te vergaren.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Wat motiveert medewerkers: uitdaging. Met actuele kennis, kan hij een belangrijke bijdrage leveren. Het bedrijf kan zich hierdoor onderscheiden van andere bedrijven en behaalt concurrentievoordeel. Een gebrek aan uitdaging is ook een van de grootste redenen die werknemers wegdrijven van een bedrijf.
Voorbeeld antwoord
Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik het heel leuk vind om aan nieuwe dingen te beginnen. Veel mensen zien op tegen verandering, maar ik krijg daar juist energie van. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld.
"Wat spreekt je aan in deze job?" Via deze vraag polst de werkgever of je de vacature wel deftig bekeken hebt. Zorg er voor dat je minstens drie argumenten kan geven waarom je de job wilt. Denk maar aan het bedrijf, takenpakket, werkzekerheid, doorgroeimogelijkheden,...
Een goede manier om talenten te koppelen aan werkzaamheden is door de STARR-methode te gebruiken. Door na te denken over praktijkvoorbeelden waarin jij goed hebt gepresteerd kun je voor jezelf achterhalen waarom je goed hebt gepresteerd, waarom je het leuk vond (of niet) en wat het resultaat van jouw handelen was.
“Vertel eens wat over jezelf”
Geef geen compleet verslag van alle functies die je hebt gehad, maar vat je carrière samen en benadruk de punten die van belang kunnen zijn voor deze nieuwe baan. Maak het verhaal niet langer dan een minuut. Bedenk welke punten je extra onder de aandacht wil brengen en wees enthousiast.
Hou je antwoord in ieder geval werkgericht en licht je antwoord met een voorbeeld toe. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruikt van de STAR-methode. Daarbij beschrijf je aan de hand van de punten Situatie, Taak, Actie en Resultaat een voorbeeld, waaruit jouw eigenschap of competentie blijkt, die een collega jou toedicht.
Er zijn meestal drie redenen waarom we werken: we werken voor het geld, we werken voor de gezelligheid en we werken omdat het ons inspireert. Natuurlijk zijn edele motieven als bijdragen aan de maatschappij of zelfontwikkeling ook belangrijk, maar niet voor iedereen. Dus wat motiveert jou?
Recruiters stellen deze vraag om erachter te komen of ze de komende 5 jaar nog op jou kunnen rekenen, maar ook om te kijken of je ambitie past bij de functie. Kijk nog eens goed naar de vacature. Wat houdt de functie precies in? Bedenk hoe de taken kunnen bijdragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling.
Jezelf verkopen doe je door voorbeelden te geven van situaties waarin je bepaalde taken uitvoerde. Vertel over de resultaten die je behaalde door jouw kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten in te zetten. De voorbeelden stem je waar mogelijk af op je toekomstige werkgever en functie-inhoud.