Recent ontdekte ik dat je van de NS niet langer dan 60 minuten in een station mag verblijven wil je in hetzelfde station weer gratis kunnen uitchecken. Kom je over de 60 minuten, dan schrijft de NS 10 euro van je OV-chipkaart af bij het uitchecken.
Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit.
Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling. Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis.
Dan kun je het bedrag terugvragen met het teruggaveformulier. Je kunt het formulier het beste openen met de internetbrowser Google Chrome. Je kunt het alleen via de computer invullen, en we behandelen alleen verzoeken over zaken die zich minder dan 3 maanden geleden hebben afgespeeld.
Soms vergeet je wel eens in of uit te checken. Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Recent ontdekte ik dat je van de NS niet langer dan 60 minuten in een station mag verblijven wil je in hetzelfde station weer gratis kunnen uitchecken. Kom je over de 60 minuten, dan schrijft de NS 10 euro van je OV-chipkaart af bij het uitchecken.
Maximaal 30 minuten tussen incheck en aanvang reis!
De regel is dat je na een incheck met een ov-chipkaart binnen 30 minuten moet gaan reizen. Doe je dat niet dan riskeer je een boete (50 euro) bij controle onderweg.
Als je in de daluren incheckte, kon je in de spits instappen zolang dat binnen 30 minuten was.
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt. Ook kan de controleur zien wat de recente check-ins of check-uit zijn.
“Het is overigens wel mogelijk om een bij een station in te checken, een broodje te kopen en vervolgens bij hetzelfde station weer uit te checken. Het systeem maakt dan wel een transactie aan, maar die is dan 0 euro. Er wordt dan niks van je rekening afgeschreven.”
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
Een spoorweghalte of stopplaats is de term voor een (eenvoudige) haltevoorziening op de vrije baan waar een trein enkel kort kan stoppen, maar altijd zijn weg in dezelfde richting zal vervolgen. Het traditionele verschil met een station is dat een halte geen bediende seinen en wissels heeft.
Alleen reizigers die in de tweede klas willen reizen, kunnen terecht met de bankpas. De prijs van een reis met de bankpas is namelijk gelijk aan dat van de tweede klas tegen vol tarief.
Je scant gewoon je pinpas en de paal reageert eigenlijk hetzelfde als bij de OV-chipkaart. Hetzelfde geldt voor in de trein: is er controle, dan scant de conducteur met zijn apparaat je pinpas om te zien waar je bent ingecheckt.
Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven. Aan het eind van je reis worden de daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend.
Voor elke reis die je met de bus of tram maakt moet je in- en uitchecken. Heb je niet uit kunnen checken? Was er sprake van een storing, een onjuiste in- of uitcheck of ben je het vergeten? Je kunt dan restitutie aanvragen.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Via uitcheckgemist saldo terugvragen
Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Ja. Zodra je je account hebt geopend kan je alle bewegingen zien: waar( dus exact welke halte) je bent ingechekt, uitgecheckt, overgestapt ( dus weer in- en uitgecheckt) en exact hoe laat. Ook wat het heeft gekost per ritje.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit.
In- en uitchecken geldt voor iedereen
Iedereen moet in- en uitchecken. Zonder deze incheck heb je namelijk geen geldig vervoersbewijs op zak. Dat geldt dus als je met een abonnement of een studentenreisproduct reist!