Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Vanaf welke leeftijd wordt een auto beschouwd als oldtimer? Om die vraag te beantwoorden moeten we een onderscheid maken tussen de inschrijving en de belastingen. Elke auto die 30 jaar (25 jaar tot 31 december 2022) of langer geleden voor het eerst in gebruik werd genomen, kan worden ingeschreven met een O-nummerplaat.
Voorwaarden vrijstelling mrb
uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen. Na 50 jaar vervalt bovendien ook de APK plicht.
Youngtimer regeling: flink lagere bijtelling
Voor een youngtimer betaal je weliswaar een hoger bijtellingstarief dan voor 'normale' zakelijke auto's, namelijk 35%. Maar dit tarief geldt voor de dagwaarde van de auto, dus niet voor de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dat komt neer op een flink lagere bijtelling.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij.
De gemiddelde leeftijd van auto's in Nederland is inmiddels opgelopen tot ongeveer 11 jaar. Auto's kunnen in veel gevallen 15 tot 20 jaar worden. Het gaat goed met de oude auto's in Nederland. Er rijden er namelijk een hoop rond die zelfs deze leeftijd hebben overschreden.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.
Je kunt je auto, motor, camper of bromfiets als oldtimer verzekeren als deze aan de volgende voorwaarden voldoet: Het voertuig is ouder dan 25 jaar. Het voertuig is lichter dan 3.500 kilo. Je rijdt minder dan 7.500 kilometer per jaar met het voertuig.
Vandaag geldt voor oldtimers nog steeds de minimumleeftijd van 25 jaar. Vanaf deze leeftijd geniet je van fiscale voordelen en kan je een O-plaat aanvragen (na een éénmalige keuring). In een Europese Richtlijn (gestemd in april 2014) werd echter bepaald dat de leeftijd op 30 jaar moet worden gebracht.
Sinds januari 2014 is de overgangsregeling voor oldtimers aangepast. Dit betekent dat vrijstelling op de wegenbelasting pas mogelijk is voor auto's die ouder dan 40 jaar zijn. De overgangsregeling geldt voor auto's die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn.
Ook de roetmeting was tot 2012 een verplicht onderdeel, maar wordt in de meeste gevallen tegenwoordig vervangen voor de EOBD-meting. Wanneer u een dieselauto rijdt die na 1979 in gebruik is genomen en de uitslag van de EOBD-meting foutieve resultaten geeft kan er tijdens de APK keuring nog een roetmeting worden gedaan.
Moet uw motorrijtuig worden gekeurd tijdens een schorsing? Dan mag u op de dag van de keuring met het geschorste motorrijtuig naar de keuring rijden. Dat hoeft u niet aan ons door te geven en u hoeft die dag ook geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Een nieuwe benzineauto verwacht de keurmeester na 4 jaar voor het eerst. Een dieselauto is al na 3 jaar aan de beurt. Na die eerste keuring is voor je benzineauto APK-keuring om de 2 jaar verplicht, totdat 'ie 8 jaar oud is. Dan is het elk jaar nodig.
In 2023 wordt de wegenbelasting – officieel de motorrijtuigenbelasting genoemd – verhoogd. Dit met een percentage van 4,75 procent. Dit is het deel zonder het provinciale opcententarief, het bedrag dat de provincie over de belasting van het rijk heft.
Bent u van plan om uw motorrijtuig langere tijd niet te gebruiken? Dan kunt u de tenaamstelling in het kentekenregister schorsen. U kunt kiezen voor een periode van 1, 2 of 3 jaar en de schorsing gaat in op de dag dat u deze aanvraagt.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Als ZZP'er is het fiscaal interessant om een youngtimer te kopen, omdat de Belastingdienst de auto tot het vermogen van de onderneming rekent. Dat betekent dat: ◼️ als alle kosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager ligt; ◼️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen.