Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang. Bij deze producten wordt er meer ingespeeld op lage prijzen, wat niet altijd ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit.
'Supermarkten willen consumenten trekken en laten zien tóch goedkoop te zijn, dus hebben ze lage prijzen voor hun huismerken ingesteld', aldus Donat. 'Ook zien we dat veel supermarkten - die zowel een huismerk als een budgetmerk hadden - die merken in elkaar schuiven.
Huismerken zijn producten die de naam van een supermarkt dragen en ook onder die naam in de rekken liggen. A-merken zijn bekende merken die reclame maken voor hun producten.
B-merken. „Het A-merk is zeker weten niet altijd gezonder dan de variant van het B-merk”, vertelt Bot. „Het enige verschil tussen de producten van de A- ten opzichte van de B-categorie is dat de A-variant een marketingstrategie heeft. Dit is daarom ook de reden waarom deze duurder in de schappen ligt”, weet ze.
Test Aankoop adviseert al jaren om producten van huismerken te kopen in de supermarkt , omdat die gemiddeld 51 procent goedkoper zijn dan A-merken. Je kunt wel wat besparen met de aanschaf van huismerkproducten.
Betalen voor bekendheid. Een A-merk product hoeft niet gezonder of van een betere kwaliteit te zijn dan een huismerk product. Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Huismerken zijn doorgaans eigendom van een detailhandelsconcern of distributeur, of van een inkoopcombinatie, een organisatie waarin winkeliers uit het midden- en kleinbedrijf samenwerken. De eigenaars hebben de controle over deze merken en ze worden exclusief verkocht in de desbetreffende distributieketen.
Goedkoopste supermarkt
Wie echt wil koopjesjagen is, niet geheel verrassend, het goedkoopst uit bij de Lidl. Opmerkelijk hierbij is wel dat prijsvechter ALDI, als budgetsupermarkt, is ingehaald door Vomar en Dirk van der Broek. Supermarktketens Jumbo, Picnic en Hoogvliet passen hun prijzen aan op de concurrentie.
Hoewel huismerken gemiddeld 51 procent goedkoper waren dan het A-merk scoorden ze niet slechter op het vlak van kwaliteit. “Huismerken scoorden gemiddeld 68/100, A-merken 62/100. Met het juiste huismerk haal je dus meer kwaliteit in huis voor minder geld.” Testaankoop ging voor het onderzoek niet over één nacht ijs.
Het bekendst en duurst zijn de A-merken. Dit zijn de producten die op ooghoogte in de schappen liggen, in mooie verpakkingen. B-merken zijn wat goedkopere merken, die wat meer uit zicht worden gelegd. Voor deze merken wordt doorgaans ook minder reclame gemaakt.
De belangrijkste reden is natuurlijk de lagere prijs van huismerken. A-merken zijn duurder, omdat er vaak reclame voor wordt gemaakt en dat kost flink wat. Huismerken verkopen zichzelf, het zijn de merken waar vaak de naam van de supermarkt zelf op staat en daar is geen verdere reclame voor nodig.
Deze zogenoemde huismerken of 'private labels' zijn goedkoper dan A-merken maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van de betreffende winkelketen. Een B-merk daarentegen wordt door een zelfstandig fabrikant op de markt gebracht.
Bij Lidl hebben we een uitgebreid assortiment aan huismerken, waaronder Milbona, W5, Freeway, Vita d'or en Formil. Onze huismerken staan bekend om hun hoge kwaliteit tegen scherpe prijzen.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
Louis Vuitton staat met 27,4 miljard dollar aan kop als het meest waardevolle luxemerk. Het merk is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid.
Wil je jezelf nou écht eens in wat luxe hijsen, onthoud dan de naam Louis Vuitton. Het is het duurste kledingmerk ter wereld. De waarde van het merk wordt geschat op zo'n € 25 biljoen – geen kattenpis, dus.
1. Oscar de la Renta. Oscasar de la Renta. Zeker niet de bekendste, maar wel een van de allerduurste merken ter wereld!
Huismerken kunnen goedkoper zijn, omdat er geen reclame voor hoeft te worden gemaakt. Verder besteden ze minder geld aan het bedenken van nieuwe producten.
Het gaat in eerste instantie om Lidl Duitsland. Op de website komt de lijst van de onafhankelijke fabrikanten die voor Lidl zowel food- als non-foodhuismerken produceren. "Om te weten waar en hoe onze producten worden geproduceerd, is het belangrijk om onze zakenpartners zo goed mogelijk te kennen.
Producten die vaak in Nederland, maar ook op veel verschillende plekken op de wereld worden geproduceerd waarbij het principe is: zo dichtbij mogelijk en zo ver als nodig. Van alle huismerkproducten weet Albert Heijn de herkomst en samenstelling.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
ons vlees vandaan komt. Het merendeel van ons verse vleesassortiment bevat het Beter Leven keurmerk. Dit keurmerk wordt toegekend door de Dierenbescherming en betekent onder andere dat dieren meer ruimte en daglicht hebben gehad. Zo kiest u heel makkelijk voor verantwoord en beter vlees!
Wat is duurder plus of Albert Heijn? Met een boodschappenmand ter waarde van 36,74 euro is de supermarkt veruit de duurste van de tien ketens. Gevolgd door Plus (€35,65) en Albert Heijn (€34,69). Bij de Vomar (€32,29) en Lidl (€ 32,01) is de consument voor deze dertien producten ruim 4 euro goedkoper uit.