Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
De Douane houdt bijvoorbeeld toezicht op de invoer, de uitvoer en het vervoer van goederen. Daarbij controleert de Douane of de bij invoer verschuldigde belastingen worden betaald en of goederen bij uitvoer voldoen aan de voorschriften. Daarnaast ziet de Douane toe op de naleving van wetgeving op het gebied van VGEM.
Plaats niet alleen de spullen uit je zakken, maar álle voorwerpen met metaal op de band. Dus ook je riem, horloge en andere sieraden. En uit voorzorg ook maar vast je schoenen en je jas. Verder moeten ook je laptop en andere elektronica uit de tas worden gehaald.
Nooit meenemen
Verdovende middelen en drugs (zoals hasj, cocaïne en heroïne) Wapens, nepwapens, pepperspray, munitie en explosieven. Beschermde dier- en plantsoorten. Producten gemaakt van beschermde dier- en plantsoorten, zoals schoenen van krokodillenleer of ivoren sieraden.
In principe mag alles mee, behalve als het op de lijst van gevaarlijke – en daarom verboden – voorwerpen staat. Je mag ook een kleine schaar, nagelvijl of pincet meenemen, als het scherpe gedeelte niet langer dan 6 cm is.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
De Douane gebruikt passagiersgegevens (PNR) om de bagage van reizigers te controleren. De douane analyseert direct de PNR gegevens van alle vluchten van en naar Nederland. Zo ziet de Douane welke goederen zij nog verder moet onderzoeken. En zo hebben reizigers zo min mogelijk last, omdat de controles sneller gaan.
De douane controleert onder meer of je vals geld, drugs, beschermde diersoorten of namaakartikelen bij je hebt. De douane checkt dus goederen en dus geen mensen of paspoorten. De douane controleert ook koffers uit hoogrisicolanden al in de bagagekelders, voordat ze op de banden worden gelegd.
Op een groot deel van Schiphol worden 3D CT-scans gebruikt om jouw handbagage te controleren. Via deze CT-scans kunnen securitymedewerkers de inhoud van je handbagage in 360 graden bekijken en op een scherm draaien voor een nauwkeurige inspectie.
Bij de security check kijken we of je geen gevaarlijke en/of verboden spullen bij je draagt. Daarvoor controleren we je handbagage en je kleding. Hoe meer je mee wilt nemen in het vliegtuig, hoe langer de controle duurt. Het is dus handig om spullen die je niet direct nodig hebt in je ruimbagage te stoppen.
Vloeistoffen zoals drank, tandpasta, cosmetische crèmes of gels mogen alleen met uw handbagage mee in een transparante plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter. De verpakkingen mogen niet groter zijn dan 100 ml. Grotere verpakkingen moeten met de ingecheckte bagage in het laadruim mee.
De security scan kan voorwerpen opsporen die mensen op hun lichaam dragen. De scan is in staat om, naast metalen voorwerpen, die de metaaldetectie poort vindt, ook andere voorwerpen op te sporen. De security scan is een aanvullende beveiligingsmaatregel om terrorisme tegen te gaan.
Daarbij wordt niet alleen gekeken of het reisdocument echt is en matcht met de persoon die het afgeeft. Ook verdachte gedragingen, zoals het switchen van rij bij de paspoortcontrole, kunnen aanleiding geven controlevragen te stellen.
Hoe wordt ruimbagage gecontroleerd door security? Zodra je je ruimbagage hebt afgegeven, komt je koffer of tas in het bagagesysteem van Schiphol terecht. Hier wordt alle bagage door security gecontroleerd door middel van röntgenapparatuur.
De douane mag je enkel aanhouden als je een crimineel (waar ook harde bewijzen voor bestaan) bent, indien je op een zogeheten zwarte lijst staat, als je geen geldig paspoort en/of visum of ticket in handen hebt of bureaucratisch gezien onwettig een kind mee naar het buitenland neemt.
Vlak voor je de aankomsthal binnengaat, na het ophalen van je bagage, kom je bij de douanebeambten. De douane houdt toezicht op de invoer, uitvoer en het vervoer van goederen; ze controleert of alle noodzakelijke belastingen zijn betaald en of de goederen aan de voorschriften voldoen.
Met de term 'inklaren' of 'inklaring' wordt het vervullen van de douaneformaliteiten bij binnenkomst van goederen in de EU bedoeld. Goederen die van buiten de Unie zijn aangebracht bij de Douane staan onder douanetoezicht. De goederen heten in douanetermen dan 'douanegoederen'.
Met een douane-entrepot kun je invoerrechten 'omzeilen'. Je voert de goederen niet in maar slaat ze op onder douaneverband. Dit betekent dat de goederen onder toezicht staan van de douane. Je betaalt dan geen invoerrechten en andere invoerbelastingen (zoals btw bij invoer) in de EU.
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag je tussen de 5 en 14 kilo handbagage meenemen. Wil je geen risico nemen? Dan zit je bij 8 tot 10 kilo handbagage in de meeste gevallen veilig. De standaard maximale afmetingen van handbagage zijn 55x25x35 cm of 55x20x40 cm (lengte x breedte x hoogte).
Ja, je mag eten meenemen in je handbagage. Voor drinken gelden dezelfde regels als voor andere vloeistoffen: je mag 1 liter meenemen, in verpakkingen van max. 100 ml. Koop je drankjes na de veiligheidscontrole? Dan mag je die gewoon meenemen in het vliegtuig.
Het meenemen van paracetamol of ibuprofen is dan geen probleem. Maar andere medicijnen, zoals slaappillen, ADHD-medicatie, kalmeringspillen of sterke pijnstillers, vallen onder de Opiumwet. Daardoor is het verboden om zulke middelen als toerist bij u te hebben of te gebruiken in het buitenland.
Dit mag je niet meenemen in het vliegtuig:
Vloeibare voedingsmiddelen in verpakkingen groter dan 100 milliliter. Drankjes in verpakkingen groter dan 100 milliliter. Flesje wijn, blikje bier of een smoothie – helaas!
Ook met flesjes vloeistof in verpakkingen onder de 100 ml kun je grote problemen aan boord veroorzaken. Met de 100 ml regel ben je dus niet per definitie veiliger, dan zonder. Discussie over nut regelsVanaf de invoering in 2006 is er veel discussie geweest over het nut van deze vloeistofregels.