Ja, dat is toegestaan.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsbatterijen moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht.
Met de meeste elektrische fietsen kun je gewoon doorfietsen als je accu leeg is. Maar prettig is anders: omdat de trapondersteuning wegvalt, fietst het een stuk zwaarder. Maar als je dichtbij huis bent, dan kun je je even flink inspannen en je accu thuis aan de lader hangen.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Veel mensen vragen zich af of je een elektrische fiets kunt schoonmaken. Natuurlijk wordt de fiets zo gegarandeerd nat, maar dit kan de elektrische fiets wel aan. Het is verstandig om de fietsaccu te verwijderen bij het schoonmaken van de elektrische fiets.
Hij weegt een stuk meer dan een gewone fiets. Zonder accu weegt een elektrische fiets ongeveer tussen de 20 en 26 kilo. Tel je daar de accu bij op, dan komt daar nog eens zo'n 3 kilo bij. Dit betekent dat een elektrische fiets tot wel 8 kilo zwaarder kan zijn dan een gewone fiets.
De zorg voor je fiets na natte ritten
Water is de natuurlijke vijand van elke fiets – het sijpelt in alle kieren, spoelt het vet uit de lagers en versnelt de corrosie van metalen onderdelen. Daarom is het vooral belangrijk om goed voor je fiets te zorgen als je regelmatig door de regen fietst.
Het blijft natuurlijk oppassen op een fiets bij gladheid, maar omdat de elektrische fiets wat zwaarder is dan een gewone fiets heeft hij ook een iets stabielere wegligging op sneeuw. Gelukkig is de infrastructuur in Nederland voor fietsen ook heel goed en wordt deze ook 's winters goed onderhouden.
De accu van een elektrische fiets is gevoelig voor kou. Zo kan een flinke kou een paar kilometer actieradius 'opeten'. Het is in winterkou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten. En jezelf dus ook: stap af en toe op de fiets.
De accu en kou
Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt. Ben je gewend dat je op een volle accu precies naar je werk en weer terug kunt, denk er dan aan dat je in de vrieskou tot wel 30% minder ver komt. Neem je (snel)lader dus mee. Als je je e-bike in de kou parkeert, neem dan je accu mee naar binnen.
Maar een accu is niet waterdicht. Er zitten kiertjes en openingen in, bijvoorbeeld op de plek van de laadplug en de ontlaadconnector. Daar kan water door naar binnen – en water en elektronica, die gaan niet goed samen.
In de winter dien je de accu na elke rit te verwijderen en mee naar binnen te nemen. Vocht en vorst zijn namelijk de grootste vijanden van de fietsaccu. De batterij kun je het beste opslaan tussen de 10 en 20 graden. Zorg overigens dat de capaciteit van de accu altijd op ongeveer 60% staat wanneer u de accu opbergt.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper. Dit kan echter verschillen per fietsaccu.
Parkeer je e-bike nooit in de volle zon, maar zoek een schaduwrijk plekje om je e-bike te stallen. Kun je geen schaduw vinden? Haal dan de accu uit je e-bike en bewaar hem zolang op een koele plaats. Een te lange blootstelling aan de brandende zon kan bij tropische temperaturen namelijk oververhitting veroorzaken.
Elektrische fietsen zijn standaard voorzien van een snelheidsbegrenzer. Wanneer je jouw elektrische fiets wilt opvoeren, zal de begrenzer dus moeten worden aangepast. Dat is dan ook samengevat wat de SpeedBox em badassBox doen. Dit is geen handmatige klus, maar gebeurt door middel van een chip of box.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.