Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Hoewel Nederland 'maar' de 28e economie ter wereld is, staat ons land wel in de top 5 van exportlanden en op nummer 8 van buitenlandse investeerders. Bovendien is Schiphol goed voor 2 tot 4,5 procent van het bruto nationaal product (bnp) en zo'n 120 tot 360 duizend banen.
Alle vier business areas dragen bij aan de resultaten van Schiphol Group. De inkomsten bestaan onder meer uit havengelden en passagiersheffingen, concessies uit retail en horeca, opbrengsten uit reclameobjecten en parkeren, huur en erfpacht van vastgoed, en inkomsten uit deelnemingen.
De economische bijdrage benadering brengt in beeld hoeveel werkgelegenheid en toegevoegde waarde kan worden gerelateerd aan een luchthaven. Onderzoeken naar het economisch belang van Schiphol laten zien dat de luchthaven 60.000-90.000 banen en 4-8 miljard euro aan toegevoegde waarde ondersteunt binnen de sector.
Afgelopen juni besloot het kabinet dat Schiphol niet meer mag groeien, maar juist moet inkrimpen. De luchthaven produceert te veel geluidshinder en stikstof. Het aantal vluchten moet vanaf eind volgend jaar daarom met 12 procent worden teruggebracht, van maximaal 500 duizend naar 440 duizend per jaar.
Schiphol gaat reizigers die wél hun bagage inchecken en dus geen propvolle trolley mee de cabine in sjouwen, belonen met kortere wachttijden.
De Schiphol Group was in 2018 verantwoordelijk voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2 (1 megaton = 1 miljard kilo). Dat is net zoveel als de uitstoot van zo'n 3,8 miljoen huishoudens!
Luchthaven Schiphol stelt een maximum in vanwege een tekort aan beveiligers. De maatregel komt neer op zo'n 18 procent minder reizigers per dag, aldus de luchthaven. De schuld ligt volgens het staatsbedrijf bij beveiligingsbedrijven, die minder beveiligers kunnen inzetten 'dan zij eerder aangaven'.
Het is onduidelijk hoeveel schadelijke stoffen Schiphol daadwerkelijk uitstoot. Volgens schattingen van het RIVM stootte de luchthaven in 2020 ruim 20.000 kilo formaldehyde uit, een stof die mogelijk kankerverwekkend is.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
De problemen op het vliegveld worden veroorzaakt doordat er te weinig mensen aan het werk zijn om de passagiersstroom aan te kunnen. Het vliegveld heeft daarom geprobeerd om vandaag te zorgen dat er 5800 mensen minder zouden vliegen, maar slaagde daar niet in.
Door lage lonen en matige arbeidsomstandigheden is er een structureel tekort van 300 tot 500 medewerkers. Daarbij is ook nog de vrees dat er de komende maanden personeel zal vertrekken. "Het pakket arbeidsvoorwaarden voor deze mensen is gewoon niet aantrekkelijk genoeg", aldus Sondag.
In overleg met de Omgevingsraad Schiphol is afgesproken om het nachtregime flexibel in te laten gaan, afhankelijk van aanbod van verkeer. Dit betekent in de praktijk dat wanneer het mogelijk is, het nachtregime al om ca. 22.30 uur start en uiterlijk om ca. 06.30 uur stopt.
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Hoe vervuilend is de KLM? Dit is de stand van zaken: KLM is verantwoordelijk voor een klimaateffect even groot als 27 miljard kg CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1.35 miljoen Nederlandse huishoudens.
Luchtvaart gemiddeld 10 procent van totale NOx-uitstoot
Schiphol staat er op nummer twee met 3,6 kiloton – dichtbij het cijfer van 3,48 kiloton dat voor de lto-fase aan de EU is gecommuniceerd.
Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand.
De rustigste dag om te vliegen is een dinsdag of woensdag. Zo vlieg je om de drukte van het weekend heen, waardoor het een stuk rustiger is op de vliegvelden.
Let erop dat je aan kan tonen gebruik te mogen maken van de priority services. Bijvoorbeeld middels je vliegticket of frequent flyer kaart van de airline waarmee je vliegt. De SkyPriority incheckbalies op Schiphol zijn 9, 10 en 11 in Vertrekhal 2.
In 2022 kost een jaarlidmaatschap voor Privium Plus € 260 per jaar. Ook als je geen lid bent kun je wel tegen betaling gebruikmaken van de lounge. Helaas kun je zonder pas niet sneller door de security en paspoortcontrole. Met Privium Basic kun je voor € 155 per jaar snel door de grenspassage.
Een Privium Partner lidmaatschap kost 95 euro per jaar. Als frequent reizend koppel zou je in dat geval voor een Privium Plus lidmaatschap 330 euro per jaar kwijt zijn. Deel die kosten door tweeën en het is nog maar 165 euro per persoon.
Langer dan 4 uur voor vertrek aanwezig zijn leidt tot wachtrijen. De incheckbalies zijn dan nog gesloten, waardoor iedereen die zo vroeg is in de vertrekhal moet wachten. Doen veel mensen dat, dan wordt het te druk in de vertrekhalen. Bovendien is veel te vroeg komen niet handig voor de bagageafhandeling.