Dat verbod geldt omdat er een “vaag, hypothetisch en theoretisch” gevaar bestaat dat er tijdens het bellen een vonkje ontstaat in het toestel. Als je dan met je hoofd boven de opening hangt, kunnen de licht ontvlambare dampen die vrijkomen, vuur vatten.
Bellen is bij de meeste tankstations namelijk verboden wegens, onder meer, explosiegevaar: een statisch geladen mobiele telefoon zou een vonk kunnen afgeven en voor je het weet staat de boel in lichterlaaie.
Altijd de motor uitzetten als je gaat tanken. Tankstations waarschuwen er altijd voor. Als je de motor laat draaien kan er bijvoorbeeld dit gebeuren..
Teveel tanken heeft ook gevolgen voor de auto zelf. Zo kan de benzine op plekken terechtkomen waar het niet hoort, zoals het ontluchtingssysteem. Dat zorgt voor (in sommige gevallen flinke) schade die weer gerepareerd moet worden. De kosten hiervan verschillen per auto, maar kunnen dus makkelijk voorkomen worden.
Door verder te tanken na de klik neem je het risico brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Je kunt dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal vullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt het risico op kosten.
Het tankstation heeft hier verder geen omkijken meer naar.” Wegrijden bij een tankstation zonder te betalen leidt tot een boete van 131 euro. Deze boete komt bovenop de prijs van de brandstof die niet is afgerekend.
Kan er octaan 102 in mijn auto? Uw auto kan evengoed op octaan 102 rijden als op octaan 95 of octaan 98. Een hoger octaangetal dan de 95 die voor uw auto waarschijnlijk vereist is, heeft geen enkel positief effect. Aangezien gewone straatauto's nooit meer dan 98 nodig hebben, is 102 tanken onzin.
Omdat de motor bij stationair draaien niet op zijn optimale temperatuur werkt, wordt de brandstof slechts gedeeltelijk verbrand, waardoor zich brandstofresten op de cilinderwanden ophopen.
Kinderen onder de vijftien jaar mag u niet laten tanken. Houd uw kind weg bij de vulopening tijdens het tanken. Brandstof kan soms sproeien bij het verwijderen van het tankpistool en dat is zeer gevaarlijk voor de ogen van kinderen die op ooghoogte van de tankdop staan.
Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.
Omdat de motor bij stationair draaien niet op zijn optimale temperatuur werkt, wordt de brandstof slechts gedeeltelijk verbrand, waardoor zich brandstofresten op de cilinderwanden ophopen.
het is zelfs mogelijk brandstof dampen te laten ontvlammen door statische elektriciteit, De kans mag dan wel niet niet super groot zijn, toch moet je de motor van je auto uitzetten om het risico te elimineren.
Tijdens het gebruik van de motor en na het afzetten van de motor straalt het uitlaatsysteem veel warmte uit.
Toestel uit- en aanzetten
In veel gevallen is het probleem op te lossen door je telefoon opnieuw te starten. Druk de power-knop in tot de telefoon is uitgeschakeld of totdat je de optie "uitschakelen" krijgt. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze verbindingen uit. Zoals de bel-, wifi- en bluetoothverbinding.
Anoniem bellen: zo werkt het
Open 'Instellingen > Mijn apparaat > Oproepen'; Klik dan op 'Extra Instellingen' en selecteer 'Beller ID'; Pas dit aan naar 'nummer verbergen' en de volgende keer dat je belt, krijgt de ontvanger een onbekend nummer te zien.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
Het klopt dat de verbinding automatisch wordt verbroken na 2 uur bellen. Dit, uit veiligheidsoverwegingen om ongewenste hoge kosten te voorkomen.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
BIj twijfel is het dan ook beter om E5 te tanken, via onderstaande link kun je checken of je auto (of motor) geschikt is voor E10. In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95 en vervangt het daarmee de reguliere benzine die voorheen als Euro 95 werd aangeboden.
Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. Met het door u aangegeven budget gaat dat niet lukken.
Wanneer het kwaad al geschiedt is…
Wanneer u niet merkt dat u verkeerd heeft getankt, komt u daar snel genoeg achter. Vaak al binnen een straal van één kilometer. De brandstof is dan al rondgepompt en de motor zal afslaan.
Minder erg is het als diesel in een benzineauto getankt wordt. Diesel brandt slechter dan benzine en al helemaal in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en lagere inspuitdruk. Als een lege benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, zal de motor na een hoop gepruttel niet meer starten.