Welke premies moet ik inhouden voor een auto van de zaak? Over een bijtelling privégebruik auto moet je loonbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw inhouden. Ook de bijdrage voor de Zorgverzekering valt hier dus onder.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Om het netto bedrag te bepalen moet je kijken in welke belastingschijf jouw inkomen valt. Stel, je zou 37,07% belasting (eerste schijf 2022) betalen, dan zorgt dat tot voor een netto bijtelling van €2.854,39 per jaar. Maandelijks betaal je dan €237,87 om privé te kunnen rijden met jouw auto van de zaak.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Een auto van de zaak is niet gratis
Je betaalt namelijk belasting. Die noemen we bijtelling. (Tenminste, als je er ook privé in rijdt en dat meer dan 500 kilometer per jaar doet.) De Belastingdienst ziet het privégebruik van jouw zakelijke auto namelijk als loon in natura.
Je werkgever is overigens niet verplicht je een eigen bijdrage te berekenen. Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117.
Heb je een auto van de zaak? Dan zijn alle kilometers die je rijdt van huis naar werk (en terug) zakelijke kilometers. Het maakt daarvoor niet uit hoeveel kilometers je rijdt en hoe vaak je naar je werk reist. Als je de auto van de zaak ook privé gebruikt, moet je daarvoor extra belasting (bijtelling) betalen.
De brandstof wordt niet door de werknemers zelf betaald. De werkgever (BV) betaald de brandstofkosten, maar met een vooraf vastgesteld maximum op basis van woon-werk kilometers. Per saldo komen deze branstofkosten (met een maximum) ten laste van het resultaat van de werkgever (BV).
5. Wie mag er in de auto rijden? Let op dat de autoregeling geen beperkingen oplegt wie er in de auto mogen rijden. Sommige ondernemingen leggen vast dat uitsluitend de partner en thuiswonende kinderen (minimaal 23 jaar) de auto mogen gebruiken.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
De eigen bijdrage voor een auto van de zaak is aftrekbaar van de fiscale bijtelling. Als voor een duurdere auto wordt gekozen, moet een hogere bijdrage worden betaald. Deze is echter sinds kort niet meer volledig aftrekbaar.
De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto van de zaak zijn fiscaal aftrekbaar en komen direct ten laste van de winst van uw BV. Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto in privé die zakelijk wordt gebruikt zijn niet aftrekbaar voor uw BV.
Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Het aftrekpercentage bedraagt minimum 50% (40% als de CO2-uitstoot hoger is dan 200) en maximum 100%. Voor elektrische wagens daalt dus het huidige aftrekpercentage van 120% op 1 januari 2020 naar 100%. Brandstofkosten volgen voortaan hetzelfde regime als de autokosten en zijn niet langer standaard 75% aftrekbaar.
De aftrekbare kosten zijn o.a. de afschrijvingen, kosten van onderhoud, brandstofkosten, verzekeringen, verkeersbelasting ... Kosten voor het installeren van een autotelefoon en de financieringskosten (interesten en andere financiële kosten die zijn inbegrepen bij huurkoop of leasing) zijn steeds voor 100% aftrekbaar.
De bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld. Het ligt vervolgens aan de belastingschijf waarin je valt wat er aan netto bijtellingsbedrag overblijft. Je moet bijtelling betalen wanneer je in een kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé rijdt met een leaseauto of auto van de zaak.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.