Het serienummer op de accu begint met een verscholen productiedatum. Daaraan kun je zien hoe oud je accu is.
De levensduur van de Bosch batterij is net als andere fietsaccu's beperkt. Het batterijpakket verliest iedere jaar aan capaciteit en uiteindelijk is de volledige accu opgebruikt. De gemiddelde levensduur is varieert van ongeveer 4 tot 6 jaar.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
De gemiddelde actieradius van een standaard accu is tussen de 50 – 70 km. De belangrijkste factoren die bepalen hoeveel kilometer een accu meegaat, zijn de capaciteit van de accu en het type fiets.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Wat kost een e-bike batterij
De algemene prijs van een fiets batterij ligt normaliter tussen de 200 en de 800 euro. De gemiddelde compatibele batterij kost tussen de 300 en 500 euro.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De gemakkelijkste manier om de spanning van een motoraccu te meten is via een accutester. Hiermee kun je zien of jouw accu de minimale voltage van 12V behaalt. Wanneer de voltage te laag is moet de accu aan een druppellader gelegd te worden. Wanneer deze dan “vol” is, kun je de accu opnieuw meten met de accutester.
Lever je accu altijd in bij een fietsenwinkel die is aangesloten bij Stibat of bij de milieustraat van je gemeente. Dan weet je zeker dat hij op een duurzame manier verwerkt wordt en niet op de verkeerde plek terechtkomt. Fietsaccu's zitten vol metalen die hergebruikt kunnen worden, zoals koper, aluminium en nikkel.
Een fietsaccu moet regelmatig worden opgeladen en weer ontladen, bijvoorbeeld door ermee te fietsen. Als je in de wintermaanden je fiets niet gebruikt, laad de accu dan minimaal één keer per maand op. Een accu loopt namelijk ook bij geen gebruik langzaam leeg (dat heet zelfontlading).
Houd de aan/uit-knop op het display minstens 20 seconden ingedrukt. U zult zien dat de voor- en achterlamp snel achter elkaar gaan knipperen, wat betekent dat de reset is voltooid. De fietsaccu geeft nu de juiste vullingsgraad weer.
Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Over het algemeen kun je zo'n drie tot zes jaar met een auto accu doen. Je kunt de levensduur van een accu verlengen door niet te veel korte ritjes te maken. Als je auto op een koude wintermorgen niet start, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je accu kapot is. Hij kan ook leeg zijn.
Als je van plan bent grote fietstochten te maken, is het zeer verstandig om een accu te nemen die een lange tijd mee kan. Per 100 wattuur kun je gemiddeld 30-35 km fietsen. Bij een 400Wh accu is de gemiddelde actieradius volgens Bosch 130km.
Symptomen kapotte accu
De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag. Een versleten en oude accu laadt vaak ook slecht en erg langzaam.
Een belangrijk deel van de factuur laat een bedrag van 37 euro zien voor het doormeten van de accu.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Ongevuld geladen accu - droge accu
Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Wanneer u de Wegenwacht inschakelt om de accu te vervangen plaatsen we een accu die voldoet aan de specificaties; 12V 850A en 92Ah. Dit is een AGM accu van ons eigen merk. De prijzen is €279,- inclusief montage en 3 jaar garantie.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.