Aan het einde van je rit check je op dezelfde manier uit. Je hoort twee keer een piepje. Op het scherm zie je dat je uitcheckt; Stap je over naar een andere vervoerder?
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert. Aanmelden voor dit e-mail alert kan op www.uitcheckgemist.nl/melding. Let op: Dit kan van maximaal 3 ritten per vervoerder, per half jaar (periode januari t/m juni en juli t/m december).
Soms vergeet je wel eens in of uit te checken. Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Je checkt in door je OV-chipkaart tegen de lezer van het poortje of de paal te houden. Je hoort dan een piepje en het scherm geeft aan dat je ingecheckt bent; Zorg dat er voldoende saldo op je kaart staat.
Als u bij NS heeft ingecheckt, kunt u binnen een uur nog uitchecken op hetzelfde station. Dan wordt er geen geld afgeschreven. Als u al onderweg bent of als u pas na langer dan een uur kunt uitchecken, kan het zijn dat er wel geld wordt afgeschreven.
Om iemand op te halen of uit te zwaaien op een station, moet je inchecken met je OV-chipkaart. Je betaalt dan het instaptarief. Check je binnen 20 minuten weer uit, dan worden er geen kosten in rekening gebracht.
Waar moet ik heen als ik ben ingecheckt? Als je bent ingecheckt, je bagage hebt afgegeven of alleen met handbagage vliegt, dan kan je met je boardingpass direct door naar de securitycontrole. Volg hiervoor de gele borden met het nummer van de gate waarvandaan je vlucht vertrekt.
Minder lang wachten op het vliegveld
Veel airlines hebben speciale bagage drop-off punten waar je snel jouw koffer kunt inchecken als je met ruimbagage reist. Het scheelt dus behoorlijk wat tijd als je thuis online incheckt voor jouw vlucht.
Als je al online ingecheckt bent, hoef je dus alleen nog maar je bagage af te geven bij een bagageafgiftepunt. Voor Europese vluchten kan dit tot uiterlijk 30 minuten voor vertrek, voor intercontinentale vluchten kan dit tot uiterlijk 60 minuten voor vertrek.
Officieel moet je als je het station verlaat uitchecken, of dat voor 5 minuten of 5 uur is. Wat jij doet, niet uitchecken als je het station verlaat, is niet de bedoeling. Heb je uitgecheckt en kom je later dan die 35 minuten terug dan begint er een nieuwe reis.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft. De website toont alle ritten zonder uitcheck.
Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit.
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Met een persoonlijke OV-Chip-kaart kan je nog inchecken met 0 cent, maar met een anonieme OV-chipkaart moet er nog minimaal 4 euro op staan... Als het saldo onder de 0 cent komt, moet je wel opwaarderen, anders kan je niet meer reizen.
In de meeste gevallen is het niet mogelijk om eerder in te checken. In de meeste gevallen kunt u gebruik maken van de faciliteiten op de camping voordat u incheckt, maar het daadwerkelijke inchecken in uw accommodatie zal plaatsvinden zoals vermeld op uw vakantie voucher.
Je checkt in met je contactloze betaalpas, creditcard of je betaal-app op je mobiel. Én je checkt uiteraard ook weer uit met dezelfde pas. Net als met de OV-chipkaart. Vooraf aanmelden of een app downloaden is niet nodig.
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
Wanneer je reist met de OV-chipkaart, check je altijd in en uit. Dus ook als je overstapt. Zodra je een reisproduct (bijvoorbeeld een abonnement) of voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt geladen, kun je inchecken.
Instappen en inchecken doe je altijd vóór in de bus, bij de chauffeur. Als je de bus verlaat, hou je weer je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Daarmee check je uit. Uitstappen en uitchecken doe je altijd achter in de bus.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.