Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
PILOOT KEURING
Het gezichtsveld mag geen ernstige afwijking vertonen, zoals de inkrimping van het gezichtsveld of scotomen, die een gevaar kunnen vormen tijdens de vlucht. Elke afwijking van het stereoscopisch zicht, leidt tot eliminatie indien zij de veiligheid van de vlucht kan bedreigen.
Basiseisen vlieger
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
De opleiding duurt ongeveer 24 maanden.
Voordat je kunt beginnen aan de selectie tot verkeersvlieger dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen: Minimumleeftijd 17 Jaar. Minimaal MBO4/HAVO/VWO diploma met Engels, wiskunde (A) en natuurkunde. Het is wel mogelijk om in je eindexamenjaar al aan te melden voor de selectieprocedure.
Kosten opleiding piloot en eventuele financieringsmogelijkheid. Tegenwoordig vergt de opleiding tot verkeersvlieger een investering van minimaal € 86.000,-. Behalve deze opleidingskosten kunnen er ook nog extra kosten bij komen door eventuele eisen van luchtvaartmaatschappijen.
KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Een F-16 piloot, ook wel jachtvlieger, is in dienst bij de luchtmacht. Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Hoe goed moet je kunnen zien om piloot te worden? De gezichtsscherpte op afstand moet ten minste 0,7 zijn voor elk oog met of zonder correctie en ten minste 1,0 voor binoculair zicht (zie JAR-FCL 3.220(g)).
Al zag ik het toen vooral als een utopie.” Maar de vrouw uit Lommel zette door en begon begin jaren '90 aan haar opleiding. In 1993 was ze de eerste Belgische die met een F-16 vloog. Slechts één vrouw deed het haar nadien nog na, en intussen zijn er zelfs geen vrouwelijke F-16 piloten meer in ons land.
Wanneer je af wil van je bril of lenzen, kan een lensimplantaat of lenswisselbehandeling een optie zijn. “Vrijwel alle refractieafwijkingen zijn met een kunstlens te verhelpen”, legt oogarts Bart Zijlmans uit.
Je mag gewoon een bril dragen als je piloot wil worden, tot een sterkte van -6 tot +5. Minder dan -6 is soms zelfs ook nog mogelijk. Ook mogen je ogen gelaserd zijn. Zelfs als je kleurenblind bent mag je vaak vliegen, maar dan alleen overdag.
Als je een bril of lenzen draagt dan mag je bij defensie sommige functies niet uitvoeren. Als je lenzen draagt is het altijd belangrijk dat je een bril mee neemt naar de test, want tijdens de test mag je geen lezen in. Ook moet je dan je lenzen 12 uur van tevoren uit doen en een bril dragen.
Salaris en andere voordelen
De luchtvaart is een veelbelovende carrière die veel mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Piloten verdienen een goed salaris, met mogelijkheden om hun loopbaan verder te ontwikkelen in de cockpit, of te verbreden naar luchtvaartmanagement.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Het gemiddelde salaris voor de functie Pilot in Verenigde Staten is US$ 117.708 per jaar, wat 10% lager is dan het gemiddelde salaris van US$ 131.223 per jaar bij American Airlines voor deze functie.
LiraDe Turken betalen een brutosalaris, dat maximaal rond 136.000 euro ligt. Dat is een stuk minder dan de 2 ton en meer die KLM zijn meest ervaren piloten betaalt.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
Het salaris van een tandarts is bruto ongeveer € 98.000,- per jaar. Als je in dienstverband werkt, verdien je als beginnend tandarts ongeveer € 4.050,- tot € 6.580,- bruto per maand.
Om piloot te worden heb je de volgende dingen nodig: Goede hersens! Je moet slim genoeg zijn om tijdens het vliegen in te schatten wat je moet gaan doen. Zo moet je goed kunnen hoofdrekenen en een goed geheugen hebben.
De International Civil Aviation Organization (ICAO) verhoogt vanaf november de maximale leeftijd voor vliegers naar 65 jaar.
' Volgens schattingen van de pilotenvakbond VNV zijn er op dit moment ongeveer 1000 werkloze Nederlandse vliegers op een totaal van 5000.