In Nederland moet iedereen zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). Die inschrijving is belangrijk, want zonder kunt u geen gebruik maken van voorzieningen. En kan de overheid geen contact met u opnemen. Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland is, moet zich inschrijven in de BRP.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis). De gemeente bepaalt of u zich op een briefadres mag inschrijven.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken.
Als je geen woonadres hebt, moet je je inschrijven op een briefadres. De officiële post wordt dan daar naartoe gestuurd. Bijvoorbeeld post van de overheid of van de verzekering. Het is belangrijk om te weten dat je op je briefadres niet mag wonen.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Hoe lang kun je een briefadres gebruiken? Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
Daarnaast heb je ook een zogenaamd bewijs van bewoning nodig. Dit kan een huurcontract, koopakte of een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner zijn. Omdat je een bewijs van bewoning nodig hebt, kun je jezelf niet zomaar ergens inschrijven. Je moet kunnen laten zien dat het ook echt jouw woonadres is of wordt.
Wilt u ook BRP inschrijving bij (voorheen GBA inschrijving) dan wordt een aanvullend bedrag van € 10,- berekend (dit kan bijvoorbeeld van belang zijn voor uw Zorgverzekering). Voor het fysiek opsturen van post wordt een aanvullend bedrag gerekend van € 35,- per maand.
Ik ben 23 jaar. Nee, dit kan niet. Je kunt maar op een adres ingeschreven staan. Je zal één locatie moeten kiezen waar je je officieel inschrijft.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) moet altijd bekend zijn wat je huidige woonadres is, je moet dit binnen 5 dagen na de verhuizing melden. Dus ook als je tijdelijk ergens anders woont, moet je je op dit adres aanmelden bij de GBA.
Langer dan 8 maanden buiten Nederland
Dan moet u zich altijd uitschrijven bij uw gemeente in Nederland. Wanneer u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. De 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als u binnen een periode van een jaar 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen.
1. Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven.
U moet ingeschreven staan op het adres waar u echt woont en u bent verplicht om de gemeente daarover informatie te geven. Ook bij een tijdelijk verblijf (4 maanden of langer) moet u uw verhuizing doorgeven.
Briefadres op adres van familielid of kennis
Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis. Deze persoon moet daar toestemming voor geven, want hij of zij moet er voor zorgen dat post van de overheid bij u terechtkomt. Zoals een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst.
Als de nieuwe bewoner uw toeslagpartner wordt, telt zijn inkomen mee voor al uw toeslagen. Voor de huurtoeslag werkt het anders: als de nieuwe bewoner niet uw toeslagpartner is, wordt deze uw medebewoner. Het inkomen van de medebewoner telt dan mee voor de huurtoeslag.
Hoe lang men van logeren spreekt? Officieel niet langer dan vier weken. Dit adres geldt daarna als de woon- of verblijfplaats. Laat u iemand voor langer dan vier weken bij u logeren, dan spreekt men van inwoning.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een brief- of postadres is het adres van een andere persoon of van een stichting (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid.
Er is wettelijk gezien geen maximum gesteld aan het aantal mensen dat in een appartement of woning mogen wonen. Wel zijn er afwijkende regels bij kamerbewoning, woning delen of een woning huren.
Nee, een postbus of antwoordnummer kun je niet gebruiken als briefadres. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een door de gemeente aangewezen adres van een instelling, dat in de BRP (basisregistratie personen) wordt geregistreerd. Een postbus of antwoordnummer is dat niet.
Als je een huis, studio of appartement huurt om er zelf tijdelijk te gaan wonen, dan ben je voor die periode zoals dat heet 'tijdelijk afwezig' van je hoofdverblijfplaats. In de meeste gevallen zal je niet gedomicilieerd zijn op je tijdelijke adres.