Mijn huisarts blijft een verwijzing weigeren, wat nu? Je kunt zonder verwijzing naar een specialist gaan, maar moet dit consult dan in principe zelf betalen. Je kunt ook bemiddeling of toestemming van je zorgverzekeraar vragen om een specialist te bezoeken.
De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch nodig is. De huisarts weigert een verwijzing als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
Je hebt recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch noodzakelijk is. Jouw huisarts beoordeelt of die noodzaak er is. De huisarts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor jou niet zinvol is. Jouw huisarts moet dan duidelijk aan je uitleggen waarom hij geen verwijzing geeft.
Voor een eerste afspraak in het ziekenhuis heeft u een geldige verwijzing nodig. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk. Zonder geldige verwijzing zal uw zorgverzekeraar de ziekenhuiskosten niet vergoeden en zijn de totale kosten voor uw rekening.
Is het mogelijk om zonder verwijzing van een (huis)arts naar een specialist te gaan? Je kunt zonder verwijzing naar een specialist gaan. De kosten van dit bezoek moet je dan zelf betalen. Voor vergoeding van de kosten is altijd een verwijzing van een arts of huisarts nodig.
Je hebt recht op een verwijzing wanneer deze medisch noodzakelijk is. De huisarts beoordeelt dit. Hij zal een verwijzing weigeren, wanneer hij vindt dat deze niet zinvol is. Hij moet dan duidelijk uitleggen waarom hij je niet verwijst.
Als het gesprek met de huisarts niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen. U kunt uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris. Alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten zijn aangesloten bij een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris.
U bent niet verplicht om u in te schrijven bij een huisarts. Dit is wel aan te raden, vanwege de volgende redenen: Je hebt dan altijd een arts als je zorg nodig hebt.
Een huisarts mag jou als nieuwe patiënt wel weigeren in de volgende situaties: Wanneer de huisartsenpraktijk vol zit. Jij als patiënt een reisafstand hebt van langer dan 15 minuten tot de huisartsenpraktijk. Jij een andere opvatting van zorg hebt dan de huisarts.
Dat kan de huisarts zijn. Ook andere artsen dan de huisarts kunnen verwijzen naar een medisch specialist. De zorgpolis maakt duidelijk wie als verwijzer mag optreden. Als een verzekerde spoedeisende zorg van een medisch-specialist nodig heeft, dan is een verwijzing niet nodig.
Huisartsen en andere verwijzers kunnen patiënten sinds kort online inzage geven in de verwijsbrief via ZorgDomein. Dit is een belangrijke stap in de ondersteuning van patiënten bij hun steeds actievere rol in de gezondheidszorg.
Geldigheid verwijsbrief Een verwijsbrief is een jaar geldig; d.w.z. dat de maximale termijn tussen het uitgeven van de verwijsbrief door de huisarts en het eerste polikliniekbezoek een jaar mag bedragen. Dit moet niet verward worden met 'jaarlijks een nieuwe verwijsbrief aanvragen'.
Waarom een verwijzing? De Zorgverzekeringswet verplicht een verwijzing voor het begin van een medisch-specialistische behandeling. De huisarts is een van de toegestane verwijzers. Alleen na een verwijzing kan de zorgverzekeraar de kosten van een behandeling vergoeden.
Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
Een huisarts mag alleen iemand weigeren in de volgende situaties: De praktijk zit vol. De patiënt heeft een reisafstand langer dan vijftien minuten tot de praktijk. Er is een verschil in visie op zorg tussen de patiënt en de huisarts (bijvoorbeeld bij abortus)
Tuchtcollege. Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris krijgen.
U kunt zelf uw huisarts kiezen en ook van huisarts veranderen. Een huisarts mag in bepaalde situaties weigeren u als patiënt aan te nemen. Bijvoorbeeld als u te ver weg woont.
Omvat de zorgplicht van de huisarts ook 24-uurzorg? De huisarts is volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (Wgbo) verplicht de bij hem/haar ingeschreven patiënten goede zorg te verlenen. Dit betekent dat je als huisarts handelt volgens, dan wel binnen de grenzen van de professionele standaard.
U mag zelf een huisarts kiezen: in Nederland kennen we een vrije artsenkeuze. In de praktijk kan het echter voorkomen dat u niet terecht kunt bij de huisarts van uw keuze. Bijvoorbeeld omdat: Die huisarts geen ruimte heeft voor nieuwe patiënten.
Heeft iemand dringend medische hulp nodig? Vraag dan eerst of iemand in de directe omgeving arts is of een EHBO-diploma heeft. In een levensbedreigende situatie kunt u het beste direct 112 bellen.
Het inschrijftarief van € 56,56 per patiënt per jaar is bedoeld om kosten te dekken. Een normpraktijk telt 2350 patiënten. Uit consulten, visites en telefonische consulten komt gemiddeld 5,26 eenheden à € 9 per patiënt per jaar.
De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten. Vergeet u niet uit te schrijven bij uw 'oude' huisarts en uw medisch dossier door te laten sturen naar de nieuwe praktijk.
Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg. De Geschillencommissie bekijkt uw klacht en bepaalt of de zorgverlener inderdaad een fout maakte. De Geschillencommissie kan besluiten dat de zorgverlener uw schade moet vergoeden. De maximale schadevergoeding bij de Geschillencommissie is € 25.000.
De norm is dat je in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen bij jouw huisarts terecht kunt. De maximale toegangstijd is 3 werkdagen. Wanneer een huisarts een overvolle agenda heeft, is het wenselijk om maximaal 3 werkdagen aan te houden. Het is belangrijk om te weten dat het hier gaat om een richtlijn.
Wanneer je direct medische hulp nodig hebt, noemen we dat spoedzorg. Een gezondheidsklacht is spoedeisend wanneer het levensbedreigend is of als de behandeling door een huisarts niet kan wachten tot de volgende dag of het volgende spreekuur. Bij spoedzorg heb je vaak te maken met verschillende zorgverleners.