Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen. Even de snelweg op vindt de auto ook fijn: bij hogere snelheden komt de motor goed op temperatuur en wordt er net even wat meer van de techniek gevergd. Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken.
De modernere accu's zullen je waarschijnlijk geen problemen geven als je auto een maand of drie stilstaat. Toch is voorkomen beter dan genezen. Om je accu in leven te houden, kun je het aan een druppellader zetten. Dit kun je doen met de accu in de auto, maar je kunt de accu ook verwijderen.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken met startproblemen als gevolg. Vooral in de moderne auto met alle elektronica aan boord, gaat het stroomverbruik bij stilstand gewoon door. De ideale uitkomst als je niet wekelijks een half uurtje gaat rijden, is dan ook een druppellader.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%. Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
De kosten qua afschrijving lopen per maand gigantisch uit elkaar, afhankelijk van de leeftijd en staat van je auto. Dit kan verschillen van € 50 tot meer dan € 200 per maand. Afschrijving kost gemiddeld € 125 per maand.
Stilstaan is je voertuig tot stilstand brengen om onmiddellijk te laden of te lossen, of het laten in- en uitstappen van passagiers. Het stoppen om aan een voorbijganger de weg te vragen valt niet onder stoppen en stilstaan, dus valt dat onder parkeren.
Een 100 Ah loodzuur accu levert een stroom van 5 ampère voor 20 uur, hierbij zakt de spanning niet onder de 10,5 V. De accu heeft dan 100 Ah geleverd. Indien dezelfde accu met 100 Ampère belast wordt, dan kan de accu dit maar voor 45 minuten leveren.
Wanneer de auto niet wil starten (startmotor draait niet), maar de lampjes op het dashboard branden nog wel, dan is de accu nog niet helemaal leeg, maar kan niet genoeg stroom leveren. Branden er helemaal geen lampjes op het dashboard, dan is de accu helemaal leeg.
Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km.
Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is. Dit zie je bijvoorbeeld aan de lampjes die nog branden in je dashboard.
Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg. Korte ritjes van enkele kilometers zijn onvoldoende om de batterij efficiënt op te laden.
Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Een vaak voorkomend probleem bij motoren die uit de winterstalling komen, is een lege batterij. Wanneer je je accu zonder druppellader langer dan 3 maanden laat staan, heb je veel kans op diepontlading en dan is ze voor de vuilbak.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Als de accu compleet leeg is, bijvoorbeeld als je je lichten aan hebt gelaten of als je auto erg lang stil heeft gestaan, start de auto niet meer en kan hij dus ook niet opladen tijden het rijden. Gelukkig kan je een accu opladen op verschillende manieren.