Het gaat om een softwarefout, die is ontstaan na een verplichte update vorige zomer. Alle treinen die rijden met zogenoemde TRAXX-locomotieven hebben het probleem. Het gaat, naast de Intercity Direct, ook om de intercity's naar Brussel en de intercity's die rijden tussen Den haag en Eindhoven.
Het schrappen van de IC Direct naar Breda is één van de weinige nieuwe uitsnijdingen. Dat de nieuwe dienstregeling zo sterk is ingekrompen, is het gevolg van het enorme tekort aan machinisten en conducteurs bij de spoorwegmaatschappij.
Treinreizigers die stil komen te staan in een bocht voelen het meteen: de trein staat scheef. Voor een deel komt dat doordat het spoor in een hoek wordt gebouwd, zodat de trein op hoge snelheid lekker in de bocht 'hangt'.
De Intercity Direct is de snelle intercity die via de hogesnelheidslijn rijdt. Tussen Schiphol en Rotterdam moeten treinreizigers normaal 2,40 euro toeslag betalen per enkele reis. Vanaf 9 april wordt die toeslag tijdens de daluren verlaagd naar 1,40 euro.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Intercity direct is de treindienst Amsterdam – Breda en tussen Amsterdam en Brussel Zuid-Midi via de HSL-Zuid. De maximumsnelheid is 160 km per uur.
Een Toeslag Intercity direct is geldig voor een enkele reis en betaalt u bovenop uw NS-vervoerbewijs. U koopt Toeslag Intercity direct snel en eenvoudig via uw OV-chipkaart bij de Toeslagzuil. Als u Samenreiskorting op uw kaart geladen heeft, kunt u geen Toeslag Intercity direct op uw kaart laden bij de Toeslagzuil.
De Intercity direct Toeslag van € 2,60 kan op de OV-chipkaart geladen worden via de Toeslagzuil of gekocht worden via de NS-kaartautomaat of online besteld worden via de webshop van ns.nl. Let op: de Intercity direct Toeslag kan ook aan boord van de trein gekocht worden, maar kost dan € 10.
Met de Intercity direct reis je extra snel tussen Amsterdam Centraal, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda en vice versa.
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid: 'De veiligste plek is in het midden. ' Pieter Hofstra. Tweede-Kamerlid voor de VVD: 'De klassieke regel is: bij stoptreinen voorin gaan zitten en bij sneltreinen achterin.
Onderzoek: Reizen met de trein tientallen malen veiliger dan met de auto. Wie met de trein reist, loopt het minste risico om bij een ongeluk te overlijden of gewond te raken. Dat blijkt uit een tienjarig onderzoek waarin de trein, bus en auto op basis van reizigerskilometers met elkaar zijn vergeleken.
De kantelbaktrein is een trein met een techniek, waardoor de wagenbakken in richting van de middelpuntzoekende kracht gekanteld worden. Hierdoor kan de trein met hogere snelheden dan normaal door krappe bogen rijden.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Intercity Direct is de naam die NS gebruikt voor treinen die gebruik maken van de hogesnelheidslijnen (HSL) tussen Hoofddorp en Rotterdam en tussen Rotterdam en Breda. Sinds 9 april 2018 rijdt ook de trein Amsterdam – Brussel over de hogesnelheidslijnen. Deze trein wordt in Nederland de Intercity Brussel genoemd.
De Intercity Nieuwe Generatie (afgekort ICNG, bijgenaamd Wesp) is een type nieuwe enkeldekstreinstellen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen zijn van het type Coradia Stream, worden ontworpen en gebouwd door Alstom, en zijn bedoeld voor het intercitynetwerk van NS.
Intercity's. In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt.
Hoeveel saldo moet er op je OV-chipkaart staan? Reis je zonder abonnement? Zorg dat er minimaal € 20,00 saldo op je OV-chipkaart staat om te kunnen reizen.
Als alle huidige Intercity's vervangen zijn, kunnen ze vanaf dat moment ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur gaan rijden. Na het traject Amsterdam – Rotterdam volgen de trajecten Den Haag – Eindhoven, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Groningen/Leeuwarden en Amsterdam – Enschede.
Wat vroeger een sneltrein werd genoemd, heet sinds de jaren 70 een intercity. Intercity's bestaan uit losse rijtuigen die door een locomotief worden getrokken, of uit treinstellen.
Dan krijg je een boete van € 50 en betaal je de kosten van een 1e klas vervoerbewijs. Wanneer je de boete in de trein niet contant kunt betalen, kan de conducteur je uitstel van betaling geven.
De treinstellen hebben een lengte van 80,6 meter en hebben een gewicht van 142 ton. Het treinstel is voorzien van vier tractie motoren van CEM Oerlikon(F) type . Elke motor heeft een vermogen van kW ( pk). Het treinstel heeft een totaal vermogen van 1.250 kW ( pk).