Groep 6 - De toets wordt in twee delen afgenomen. - De leerlingen vullen het antwoord in op een antwoordblad. - De kinderen werken bij beide delen zelfstandig.
Afname. De afname van de Cito-toets rekenen M6 is gedurende drie momenten van 1 uur. De school plant deze momenten zelf. Per afnamemoment maken de leerlingen tussen de 30 en 35 opgaven.
De Cito-toets spelling wordt in groep 6 tweemaal afgenomen. De eerste keer in januari (de Cito Spelling M6) en de tweede keer in mei of juni (de Cito Spelling E6). Als jij je kind goed wil voorbereiden op deze Cito-toetsen, is het van belang dat je weet wat kinderen allemaal moeten kunnen en kennen.
Meestal kan een kind maximaal rond de twaalf antwoorden fout beantwoorden om toch 550 te scoren.
De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550. Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO. Als de score boven de 545 ligt, dan kan de leerling waarschijnlijk naar het VWO. De CITO-score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders.
Cito -score:(indicatie advies) 545 of hoger : VWO, Gymnasium. 538 – 542: HAVO/VWO. 535 – 539: HAVO/ MAVO.
Op de meeste scholen kijken ze naar meer dan alleen Cito. Van de Cito is begrijpend lezen het belangrijkste gevolgd door rekenen. Daarnaast is werkhouding heel erg belangrijk.
- De toets wordt in twee delen afgenomen. - De leerlingen mogen gebruik maken van een afdekblad. - De leerlingen omcirkelen de antwoorden in het opgavenboekje. - De toets wordt in twee delen afgenomen.
In groep 7 is de Cito-toets rekenen opgebouwd uit drie delen. In deel 1 en 3 mogen de kinderen kladpapier en een liniaal gebruiken, in deel 2 is het hoofdrekenen. Daardoor is er een belangrijk verschil tussen beide toetsen.
Standaardscore. Iedere leerling die de Centrale Eindtoets heeft gemaakt, krijgt een standaardscore op een schaal van 501 tot en met 550.
De uitslag van de Cito-toetsen groep 7
Na de Cito-afnames krijgt je kind een rapport waarop je kunt lezen hoe je kind het heeft gedaan. Vaak is er ook een oudergesprek op school met de leerkracht om het rapport door te spreken. In groep 7 kun je al een goede vergelijking maken met de vorige scores van je kind.
In groep 6 leert een kind nieuw regels voor (werkwoord)spelling en taal- en rekenkundig ontleden. Daarnaast leert het rekenen met grote getalellen, breuken en decimalen (kommagetallen). Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming en gym.
En op de Dia-Eindtoets heeft een leerling vwo-advies bij een score van minimaal 370. Alle Centrale Eindtoetsen meten de referentieniveaus taal en rekenen (art. 9b lid 2 WPO). Scholen mogen zelf kiezen welke eindtoets zij afnemen.
Telt spelling nog mee? In principe wordt er nauwelijks naar spelling gekeken. De 2 belangrijkste vakken op de Cito-toets die bepalend zijn voor het schooladvies naar de middelbare school zijn rekenen en begrijpend lezen. Deze vakken laten immers inzicht zien, strategieën van lezen en beredeneren.
Niveau I : goed (beste 20%); percentiel 81 t/m 100 (niveau VWO). Niveau II : ruim voldoende (beste 40%); percentiel 61 t/m 80 (niveau HAVO). Niveau III : voldoende ('beste' 60%); percentiel 41 t/m 60 (niveau VMBO-TL). Niveau IV : onvoldoende (zwakste 40%); percentiel 21 t/m 40 (niveau VMBO-KBL).
De Centrale Eindtoets bestaat uit twee onderdelen die iedereen maakt: Nederlandse taal en rekenen. Daar kunnen ook vragen bij zijn waarbij je een tabel moet lezen of iets moet opzoeken. Dat noemen we vragen waarbij je je studievaardigheden moet gebruiken. Studievaardigheden zijn belangrijk voor op de middelbare school.
Referentieniveaus taal en rekenen/wiskunde
Volgens de wet moeten leerlingen aan het einde van groep 8 niveau 1S (streefniveau) of 1F (fundamenteel niveau) beheersen. SLO benadrukt daarbij dat het onderwijs hoge, maar realistische doelen moet stellen.
De rekentoets E4 bestaat uit 54 opgaven. De toets wordt in twee delen van elk 27 opgaven afgenomen. In de toets rekenen E4 komen ook veel redactiesommen voor.
De Cito-toets vormt al jaren een vast moment in groepen 8 van het basisonderwijs. De Cito is van belang voor het middelbaar onderwijs, daar een school haar advies voor de brugklas doorgaans baseert op de score van de gemaakte Cito-toets. Dat deze Eindtoets zo belangrijk is, is ook ouders niet onopgemerkt gebleven.
De centrale eindtoets is elk jaar nieuw en vers en wordt pas vlak voordat de toets wordt afgenomen door de school geopend. Maar de tussentoetsen die basisscholen gedurende het jaar afnemen zijn gecertificeerd voor een aantal jaar en juist bij deze toetsen ziet de directeur dat er gerommeld wordt.
Leerlingen met dyslexie hebben in principe tot alle studies toegang, passend bij het niveau van de middelbare school.