Vermoedelijk zit het probleem in de meest recente WhatsApp-versie, met versienummer 22.24.81. Je kunt eenvoudig controleren of de automatische backups bij jou nog goed gaan door in WhatsApp te gaan naar Instellingen > Chats > Reservekopie chats.
Als je ooit een back-up van je WhatsApp-gegevens hebt gemaakt op Google Drive, en meer dan eens. Dan zou dit de oorzaak van de logjam kunnen zijn. Het enige wat je hoeft te doen is de back-up op google drive te wissen en vervolgens opnieuw een back-up te maken.
Afhankelijk van je internetverbinding en grootte van je reservekopie kan het proces enige tijd duren.
Bij het maken van een online backup zal het de eerste keer lange tijd duren voordat alle bestanden volledig zijn gekopieerd naar de backup server. Dit is uiteraard omdat alle bestanden via internet naar een server zullen worden verstuurd.
Als het voltooien van uw iCloud-reservekopie langer duurt dan verwacht. Ga in iOS of iPadOS naar 'Instellingen' > 'Wifi'. Controleer of u verbonden bent met wifi. Controleer uw uploadsnelheid.
Als WhatsApp geen back-up vindt, kan dat de volgende oorzaken hebben: Je bent niet ingelogd op hetzelfde Google-account. Je gebruikt niet hetzelfde telefoonnummer als waarmee de back-up werd gemaakt. Je SD-kaart of chatgeschiedenis is beschadigd.
Afhankelijk van de grootte van de reservekopie en de netwerksnelheid kan het een paar minuten tot een uur duren voordat de voortgangsbalk is volgelopen. Als u te snel de verbinding met wifi verbreekt, pauzeert de voortgangsbalk tot u opnieuw verbinding maakt.
Deze wordt gebruikt voor reservekopieën van je mobiele apparaten, iCloud Drive (bestandsopslag), eventueel iCloud-fotobibliotheek en een aantal gegevens van apps. Het formaat hiervan kan nogal oplopen. 5 GB is over het algemeen net genoeg om één of twee reservekopieën, chat-berichten en wat foto's in op te slaan.
Controleer of je bent aangemeld met het Apple ID dat je gebruikt voor toegang tot iCloud. Controleer of iCloud Drive is ingeschakeld. Ga op je iPhone naar Instellingen > tik op je naam > iCloud > controleer of je iCloud Drive is ingeschakeld. Schakel iCloud Drive uit en weer in.
We adviseren het volgende: Herstart de telefoon (zet deze UIT en dan AAN). Reset appvoorkeuren via jouw telefoon Instellingen > Apps > Menu-knop > Appvoorkeuren herstellen. Zorg ervoor dat de batterijbesparende stand niet wordt ingeschakeld door jouw telefoon bijvoorbeeld aan te sluiten op netstroom.
Tijdens de back-up is het gewoon mogelijk om je laptop of computer te gebruiken. De back-up kan wel 2 uur duren, afhankelijk van de hoeveelheid data die je over gaat zetten. Vergeet je externe media achteraf niet los te koppelen en te bewaren op een veilige plaats.
WhatsApp iCloud backup
Open WhatsApp. Tik rechtsonder op 'Instellingen'. Tik op 'Chats'. Tik op 'Reservekopie chats'.
Open iCloud voor Windows en klik op 'Opslag'. Klik op 'Reservekopie' aan de linkerkant. Aan de rechterkant zie je de apparaten waarop iCloud-reservekopie is ingeschakeld.
Bij het verwijderen van een backup raak je geen foto's of bestanden kwijt die nog gewoon op je iPhone of iPad staan. Het gaat dus alleen om de specifieke backup die je verwijdert en niet om de losse gegevens die in iCloud opgeslagen staan. Je kunt te allen tijde een nieuwe backup van al je gegevens maken.
Wanneer je 'iCloud Foto's' inschakelt, worden je foto's en video's geüpload naar iCloud. Hoelang dit duurt, hangt af van de grootte van je verzameling en van de snelheid van je internetverbinding. Als je een grote verzameling foto's en video's hebt, kan het uploaden wat langer duren.
Controleer eerst of er een iCloud-reservekopie bestaat in WhatsApp > Instellingen > Chats > Reservekopie chats.
Open de app Play Store. Tik bovenaan op Zoeken naar apps en games. Typ de tekst 'WhatsApp' en tik in de suggesties op WhatsApp Messenger. Tik op Installeren.