Als u het niet heeft en de agenten vragen u het te verzenden, dan wordt het pakket vastgehouden door de douane totdat u de juiste informatie doorgeeft. Hoe langer het duurt om de belastingen te betalen, hoe lang de douane mag pakket vasthouden.
Douane inklaring kan een paar werkdagen, maar ook weken duren. Het is afhankelijk van wat je verstuurt, de bestemming en de daar geldende douaneregels en -beperkingen. Je kunt contact opnemen met douane van het land voor specifieke informatie. Op onze website vind je ook douane informatie per land.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur).
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Wat is inklaren? De betekenis van inklaren is het aangifte doen bij de douane van goederen die binnenkomen bij de grens. Bij uitklaren gaat het om het tegenovergestelde: het melden bij de douane van goederen die het land verlaten.
De douaneaangifte gebeurt digitaal. Meestal doet een vervoerder of een douanevertegenwoordiger dit voor u. Maar u mag ook zelf aangifte doen.
Goederen die van buiten de Unie zijn aangebracht bij de Douane staan onder douanetoezicht. De goederen heten in douanetermen dan 'douanegoederen'. Pas na betaling van invoerrechten, btw-verplichtingen en andere rechten worden de goederen vrijgegeven en zijn ze in het vrije verkeer gebracht.
Bij landen waar wel verzekerde verzending mogelijk is duurt de status 'In transit' doorgaans niet langer dan één week. Mocht dit wel het geval zijn dan ligt het vaak aan één van de volgende oorzaken: Douane - Het kan voorkomen dat je zending door de lokale douane wordt uitgekozen voor inspectie.
Alle pakketten die van buiten de EU komen, moeten voorzien zijn van een handelsfactuur of een pro-formafactuur. Als je documenten gaat verzenden, hoef je geen handelsfactuur of pro-formafactuur bij te voegen. Een document is namelijk een papier zonder handelswaarde.
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als u een account bij bpost hebt, volgt u uw pakje ook in de verzendtool van bpost. U hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van uw pakje nodig.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
Aantal klachten
Consumenten kopen nu minder online en er is een flinke daling van het aantal pakketten dat bezorgd moet worden. Dat zien we terug in het aantal klachten over pakketbezorging dat we in 2022 op ons Klachtenkompas binnenkregen. Dit daalde van van 10.994 naar 8168. PostNL heeft de meeste klachten.
PostNL on Twitter: "@MikeHulshof Doorgaans duurt de bezorging na inklaring nog zo'n 3-4 werkdagen 😊" / Twitter.
Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten. Reken op 0 tot 17% invoerrechten. Dit zijn kosten die uw pakketdienst maakt om aangifte te doen bij de Douane.
Voor vragen over de Douane kunt u terecht bij de BelastingTelefoon Douane: 0800 - 01 43. U kunt ook de website van de Belastingdienst raadplegen.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
De douane beslist op welke zendingen zij een controle willen uitvoeren. Andere partijen kunnen hier geen invloed op uitoefenen. Het kan daarom altijd gebeuren dat uw goederen moeten worden gecontroleerd. Jaarlijks onderwerpt de douane gemiddeld 5% van alle importzendingen aan een controle.
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.
Als je dus niks hebt ontvangen moet de webwinkelier in actie komen. Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt.
De betekenis van de tracking status 'In transit' is dat uw pakket nog onderweg is met de bezorger naar de volgende bestemming.
Inklaringsagenten zijn internationale handelsexperts die verantwoordelijk zijn voor het voorbereiden en inklaren van uw goederen. Goedgekeurde agenten zijn vaak te vinden op de website van uw land of via een lokale vereniging van inklaringsagenten en vervoerders.
Wat zijn inklaringen? Een inklaring is het vervullen van de nodige douaneformaliteiten om invoergoederen in het vrije verkeer te brengen, om ze onder een andere douaneregeling te plaatsen of om goederen uit te voeren. Goederen die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd, moeten worden ingeklaard.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.