Stevige kostenpost. Het bezit van een oldtimer is één ding, maar je moet zo'n vierwieler natuurlijk ook in ere kunnen houden en dat kost een pak centen. De bedoeling is dat hij regelmatig onderhoud krijgt en dat hij weinig kilometers aflegt. Niet zelden moet een pas aangekochte klassieke auto gerestaureerd worden.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
Wat kost een oldtimer verzekering? De premie voor deze oldtimerverzekering is één van de laagste in Nederland. Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland.
Een voorbeeld van de bijtelling van een oldtimer
Stel u heeft een oldtimer met een dagwaarde van € 15.000 en u verdient € 68.508 of meer, dan zijn de netto kosten voor privégebruik per maand (zonder eigen bijdrage en niet vergoede kosten): 15.000 * 35% * 49,5% = € 2.598,75 per jaar of € 216,56 per maand.
Een oldtimerverzekering is vaak goedkoper dan een 'gewone' autoverzekering, maar heeft, zoals reeds besproken, vaak beperkingen. Vraag bij jouw verzekeraar of verzekeringsmakelaar naar de premie, waarborgen én beperkingen van jouw oldtimerverzekering.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst.
Voorwaarden vrijstelling mrb
uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf.
Verzekeraars stellen namelijk vaak een maximum aan hoeveel kilometers je per jaar mag rijden met de oldtimer. Het maximum verschilt per verzekeraar. Er kan een maximum gelden van 5.000 kilometers per jaar, maar 7.500 kilometers kan ook.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers.
Een auto met luxe en uitstraling, modellen uit het topsegment. Een youngtimer heeft als fiscaal voordeel dat zakelijke rijders slechts over de dagwaarde een bijtelling hoeven te betalen. Die bijtelling is weliswaar 35%, maar de dagwaarde is vele malen lager dan de nieuwwaarde.
Het komt niet vaak voor, maar Nederlandse autoliefhebbers hebben een klein gelukje. Zoals de plannen nu staan, lijkt het erop dat oldtimers buiten het rekeningrijdenzullen vallen. Dit betekent dat er geen kilometerheffing betaald hoeft te worden voor auto's die in 2030 minimaal 40 jaar oud zijn.
Een Youngtimer is fiscaal zeer interessant voor ondernemers. Ons Nederlandse fiscale stelsel is zo ingericht, dat het hebben van een auto van de zaak gezien wordt als loon in natura. Deze wordt via een vast percentage belast. We noemen dit in de volksmond 'bijtelling'.
1. Ferrari 250 GTO - € 40.000.000. Dé legende bij uitstek heeft een goddelijk kleedje, een van de beste motoren ooit, een unieke stamboom en het beroemde steigerende paard op de motorkap. Het gouden recept voor de duurste auto ooit.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Wie echt van zijn oldtimer houdt, laat zijn klassieker tijdens de wintermaanden in de garage staan. Winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel kunnen namelijk kwetsbare onderdelen van uw oldtimer beschadigen.
Als u wilt investeren in oldtimers, raden wij u de Porsche 911 van 1965-1980 of de Porsche 924 van 1975-1988 aan. Beide zijn uitstekende investeringsklassiekers voor 2022 – 2023.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
Heb je een oldtimerverzekering? Dan wordt schade aan je oldtimer vergoed op basis van de taxatiewaarde van de auto. De taxatiewaarde moet iedere drie jaar door een taxateur worden ingeschat. Je bouwt met deze verzekering geen schadevrije jaren en dus ook geen no-claimkorting op.
Indien u uw oldtimer om het even waar en wanneer wilt kunnen gebruiken, moet u hem als een gewone auto inschrijven en dus de standaard technische keuring laten ondergaan. Welke vorm van inschrijven u ook kiest, u betaalt sowieso minder belastingen.
De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER: nazicht op gelijkvormigheid; ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten (voor zover de eerste inschrijving van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt);
Er zijn een aantal leasemaatschappijen waar je terecht kunt om een oldtimer te leasen. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van financial lease aangezien deze constructie mogelijkheden biedt om auto's van oudere leeftijd te leasen. Daarnaast zijn er leasemaatschappijen die een operational lease constructie aanbieden.