U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder. Uw contract hoeft ook niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen.
Je kan jouw telefoonnummer altijd behouden. Je hebt enkel een simkaart nodig van je nieuwe operator. Je tekent of valideert online een schriftelijke opdracht aan je nieuwe telecomoperator. Daarin zeg je dat jouw nieuwe operator ervoor moet zorgen dat je je oude nummer kunt behouden.
Zelf nummerbehoud regelen
Doe dit in ieder geval 10 werkdagen voordat je oude abonnement stopt. Dan moet het omzetten goed gaan. Aanbieders hebben namelijk maximaal 10 werkdagen de tijd om nummerbehoud te regelen. Je kunt ook pas op de laatste dag van je abonnement besluiten je nummer mee te nemen.
Wanneer je op dit moment een prepaid simkaart gebruikt, kan je ook overstappen naar een abonnement met nummerbehoud. Hier zit wel andere verwerkingstermijn dan wanneer je vanaf een abonnement overstapt.
U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder. Uw contract hoeft ook niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen.
Als je een abonnement hebt, kun je bij de meeste providers 120 dagen voor de einddatum van je contract, overstappen naar een nieuwe provider met nummerbehoud. Je kunt tijdens je bestelling aangeven dat je je nummer wilt behouden. Dit doe je in de winkelwagen door te kiezen voor 'Ik wil mijn huidige 06-nummer behouden'.
Bij nummerbehoud wordt het te behouden telefoonnummer altijd overgezet op werkdagen. Als je gebruikmaakt van de nieuwe simkaart voordat het 06-nummer is overgezet, gaat het nieuwe abonnement direct in.
Als een telefoonnummer komt te vervallen of wordt afgesloten, gaat het nummer terug naar de originele provider. Dat gebeurt trouwens alleen als het telefoonnummer met nummerbehoud door meerdere providers is overgenomen, anders blijft het nummer bij de originele provider.
Beste mobiele provider uit de Test
Simyo krijgt een 8,6 in ons laatste onderzoek en is weer Beste uit de Test. De klanten van Simyo geven hoge scores voor hun internetverbinding. Er worden weinig storingen gemeld. Daarnaast hebben klanten weinig last van traag internet.
Hoelang van tevoren kan ik een overstap aanvragen? Een overstap met nummerbehoud naar de nieuwe provider kan meestal vanaf 120 dagen voor de einddatum van je huidige contract. Bij een overstap met nummerbehoud heb je bij je huidige provider altijd een opzegtermijn van één maand.
Als een telefoonnummer vervalt - bijvoorbeeld einde van het contract - blokkeert de provider het nummer voor een bepaalde tijd. (Gewoonlijk 3 tot 6 maanden, al zijn soms andere termijnen.) In die periode kan niemand dit nummer krijgen. Soms laat de provider toe om zelf je nieuwe nummer te kiezen.
Wanneer kan je overstappen? Vanaf zes maanden na het begin van het contract, kan je overstappen wanneer je wil. Dankzij de telecom-wet van 2012 en de Easy Switch-procedure moet je dan geen verbrekingsvergoeding meer betalen.
Kan je dual sim met twee providers gebruiken? Jazeker, je hebt twee simkaarten en dus twee aparte telefoonnummers in je smartphone zitten. Dat betekent dat je twee (bijvoorbeeld sim only) abonnementen bij verschillende providers kan afsluiten.
Overstapservice internetaanbieders
Dat hoef je vaak namelijk helemaal niet zelf te doen. Gebruik een overstapservice, zoals die van je nieuwe provider. Of vergelijk internetproviders via de Consumentenbond en stap direct over. Zij zeggen je huidige abonnement op, of vertellen welke stappen je moet nemen.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
Met de Overstapservice regelen we je overstap binnen 30 tot maximaal 112 dagen.
Wil je overstappen naar een Vodafone abonnement, dan zorgt Vodafone voor de opzegging van het abonnement bij je huidige provider. Zo weet je zeker dat je nummer niet komt te vervallen. Je oude en nieuwe abonnementen lopen zo mooi in elkaar over. Houd hierbij wel rekening met één maand opzegtermijn.
Zodra het nummerbehoud goedgekeurd is, krijg je van ons een sms met de datum van de dag van de overzetting. Binnen een dag of tien bel je dan met je eigen nummer via Vodafone.
Ga met je actieve KPN Prepaid SIM-kaart naar een KPN winkel bij jou in de buurt, of bel naar de klantenservice (0800-0402). Vraag hier nummerbehoud aan. Je ontvangt een sms van ons. Volg de instructies om je aanvraag voor nummerbehoud te bevestigen.
Alle luchthavens waar je kunt overstappen stellen een MCT vast, een 'Minimum Connection Time'. Dit is de minimale tijd die een passagier nodig heeft om met bagage tussen twee vluchten over te stappen in een ander vliegtuig. De MTC varieert vaak tussen de 35 minuten en 150 minuten.
Bij verlengen sluit je een nieuw contract af bij je huidige provider. Je behoudt hierbij altijd je huidige telefoonnummer. Bij overstappen sluit je een contract af bij een andere provider. Je kunt zelf kiezen of je je huidige telefoonnummer wilt behouden of dat je een nieuw nummer wilt.
Toegang tot zes maanden na overstap
Internetproviders zijn wettelijk verplicht om hun klanten die overstappen nog een half jaar toegang tot hun e-mailadres(sen) te geven. Dat betekent dat tot nog zes maanden na een overstap een oud e-mailadres gratis te gebruiken is. Mails blijven binnenkomen en u kunt mails versturen.
De nieuwe telecomwet werd eind 2021 gestemd met in artikel 167 het meenemen van je e-mailadres onbeperkt in de tijd. Ondertussen heeft telecomwaakhond BIPT de regels duidelijk gemaakt en is het in gesprek met de telecomproviders over de praktische invulling.