Als je wilt, kun je anoniem blijven. Bel 0800-2000 (gratis). Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt? Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een medewerker aan de lijn.
Tijdens het chatten kunnen wij wel adviseren over het maken van een melding. Het chatten met Veilig Thuis is 100% anoniem. Wij weten niet wie jij bent en dit hoef je ons ook niet te vertellen.
Professionals kunnen hun vragen en zorgen anoniem voorleggen. Bij een adviesvraag noteert Veilig Thuis geen gegevens van de betrokkenen. Een professional kan alleen bij hoge uitzondering anoniem blijven bij een melding: als open melden de veiligheid van het kind of de professional zelf in gevaar brengt.
Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen contact opnemen met Veilig Thuis als zij een vermoeden hebben van kindermishandeling of huiselijk geweld. Veilig Thuis kijkt samen met de beller wat er aan de hand is en wat de beller zelf kan doen.
Wat doet Veilig Thuis met een melding? Na een melding doet Veilig Thuis het volgende: een hulpverlener die uw gezin al hulp geeft op de hoogte brengen (zoals de huisarts) of het sociale wijkteam. Die helpen uw gezin dan verder.
Het werk van Veilig Thuis wordt stelselmatig getoetst door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Als de politie op een adres komt waar ook kinderen zijn en de politie maakt zich zorgen over hun veiligheid, dan meldt de politie dit bij Veilig Thuis. Is de situatie voor kinderen erg gevaarlijk, dan grijpt de politie meteen in. Als er thuis weer iets gebeurt en je voelt je onveilig, bel dan direct 112.
Wat gebeurt er na de melding of aangifte? Het slachtoffer kan bij zijn aangifte doorgeven dat hij op de hoogte wil blijven van de voortgang. Zoals het opsporen en aanhouden van de dader door de politie en wat het Openbaar Ministerie (OM) gaat doen. Het slachtoffer kan de voortgang via het slachtofferloket volgen.
Veilig Thuis neemt meldingen aan die een professional doet op basis van het afwegingskader en voert binnen vijf werkdagen een veiligheidsbeoordeling uit (voorheen: triage). Op basis hiervan bepaalt Veilig Thuis welke vervolgstap nodig is.
U mag Veilig Thuis altijd (anoniem) bellen en uw zorgen delen als het gaat om vermoedens van kindermishandeling. Een medewerker van Veilig Thuis bespreekt de situatie met u en bepaalt in samenspraak met u wat de volgende stappen zijn. Als het nodig is kunt u vervolgens een melding doen van kindermishandeling.
Anoniem melden
Een professional kan alleen bij hoge uitzondering zelf anoniem blijven bij een melding: als open melden de veiligheid van het kind of de professional zelf in gevaar brengt. Van de professional wordt verwacht dat deze transparant en conform de meldcode handelt.
Kan ik een gesprek weigeren? Wij kunnen niemand dwingen om met ons in gesprek te gaan, maar we hebben wel de wettelijke taak om te onderzoeken of het veilig is in jouw gezin. Dat kunnen we niet doen zonder jou.
Welke casussen worden gemonitord? Alle casussen waarbij Veilig Thuis de veiligheidsvoorwaarden heeft vastgesteld, worden gemonitord.
Een anonieme melding moet eerst worden getoetst. Kloppen de gegevens in de melding en is er meer over een persoon of adres bekend? Nader onderzoek moet nieuwe feiten opleveren. Als die feiten de anonieme tip onderbouwen, kan de politie overgaan tot actie.
Denk daarbij aan geestelijke of lichamelijke mishandeling, verwaarlozing, seksueel misbruik, psychoses of dreigende zelfdoding. Voor bovenstaande situaties waarin sprake is, of lijkt te zijn, van een acuut onveilige situatie als gevolg van huiselijk geweld of kindermishandeling, staat de Crisisdienst 24/7 paraat.
0800-2000 (gratis). Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Je kunt bij Veilig Thuis terecht voor informatie, advies en ondersteuning, om zorgen te bespreken en eventueel om een melding te doen.
Veilig Thuis is per regio georganiseerd en geeft advies en biedt ondersteuning, ook aan professionals. Iedereen kan (anoniem) advies vragen of melding doen bij Veilig Thuis. De hulpverlener van Veilig Thuis kijkt vervolgens of, en welke professionele hulp er nodig is. Dat kan jeugdhulp zijn, maar ook jeugdbescherming.
Als er een melding over u wordt gedaan bij Veilig Thuis is het belangrijk dat u weet wat uw rechten zijn. Als cliënt van Veilig Thuis heeft u recht op privacy, recht om bijgestaan te worden in contact met Veilig Thuis, recht om een klacht in te dienen en rechten ten aanzien van uw dossier.
Stil: Uw telefoon maakt geen geluid en trilt niet. De melding wordt weergegeven wanneer u vanaf de bovenkant van het scherm omlaag veegt.
Sinds 1 januari 2019 wordt van professionals verwacht dat zij ernstige situaties van huiselijk geweld en kindermishandeling altijd melden bij Veilig Thuis. Beroepsgroepen hebben zelf een afwegingskader opgesteld waarin is vastgelegd wanneer een situatie zo ernstig is dat melding vereist is.
Als je een valse melding doet (dit betekent: zeggen dat er iets gebeurt, wat niet waar is), of misbruik maakt van 112 (alleen bellen en de verbinding verbreken of lachen, schreeuwen, schelden, etc.), dan pleeg je een misdrijf. Dat wil zeggen dat het als een zwaar vergrijp wordt gezien. De politie zal dus ingrijpen.
Bij een adviesvraag wil Veilig Thuis graag de naam en functie weten van de beller, maar de naam van het kind en het gezin waarover het gaat hoeft niet bekend te worden gemaakt. De adviesvrager hoeft niet zeker te weten dat het om kindermishandeling gaat.
Ouders of opvoeders geven het kind bijvoorbeeld structureel te weinig, slechte of onregelmatige voeding. Er wordt ook gesproken van verwaarlozing als ouders het kind niet adequaat kleden, bijvoorbeeld in vuile kleren laten rondlopen of in de winter nog in een T-shirtje buiten laten lopen.
Als er een melding wordt gemaakt over een gezin, dan nemen mensen van Veilig Thuis contact op met de ouders. De hulpverlener van Veilig Thuis komt bij het gezin thuis om te praten over wat er aan de hand is. Ze praten ook met de kinderen en andere mensen uit de omgeving, zoals een oppas of een opa of oma.
Heeft u een vermoeden van kindermisbruik, neem dan contact op met Veilig Thuis, het advies- en meldpunt voor kindermishandeling. Is uw kind seksueel misbruikt? Ga dan naar Slachtofferhulp Nederland voor juridisch advies, praktische hulp en emotionele steun.