Als brandstof is waterstof zeer ontvlambaar en lekken leveren een ernstig brandgevaar op. Waterstofbranden verschillen echter duidelijk van branden met andere brandstoffen.
Waterstof is brandbaar, maar uitsluitend na het in de juiste verhouding mengen met zuurstof en als er dan ook nog eens een vlam bij komt. Bovendien is waterstof een vluchtig gas; het stijgt met twintig meter per seconde.
Er is weinig energie nodig om waterstof te laten ontbranden. Waterstof kan erg veel energie bevatten, waardoor een explosie erg krachtig kan zijn. In tanks wordt waterstof opgeslagen onder hoge druk, wat ook risico's met zich meebrengt.
Waterstof is feitelijk niet gevaarlijker dan de huidige brandstoffen. We moeten er wel mee leren omgaan op basis van zijn eigenschappen, die sterk verschillen van die van de fossiele brandstoffen waar we nu mee omgaan. Waterstof is eerst en vooral niet giftig en vormt dus geen gevaar bij inademing.
11. Wat zijn de risico's? Waterstof is een erg licht gas, snel ontvlambaar en wordt in de mobiliteit onder drukken tot 700 bar toegepast. Net als elk ander gas is het van belang om er bij productie, transport en gebruik voorzichtig mee om te gaan en dat uitsluitend aan professionele bedrijven over te laten.
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we nog lang niet genoeg van. We moeten dus zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken om zelf te gebruiken en om ook waterstof te maken.
Januari 2022 - Waterstof wordt al decennialang gebruikt als grondstof in de (chemische) industrie, maar het kan ook een belangrijke rol gaan spelen in de energietransitie. Bij de verbranding van waterstof komt voornamelijk water vrij, afhankelijk van de toepassing kunnen er ook stikstofoxiden (NOx) worden gevormd.
Hogere kosten aanschaf en onderhoud. De productie van waterstof is nu nog relatief duur en concurreert niet met het directe gebruik van stroom. [v] Tot 2040 moeten de energieprijzen van waterstof zwaar gesubsidieerd worden om te kunnen concurreren met fossiele brandstoffen.
Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas door Steam Reforming, we krijgen dan grijze waterstof die flink vervuilend is. Voor het maken van 1 kg waterstof verdwijnt er 10 kg CO2 in de atmosfeer. Op 1 kg waterstof rijdt een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo maximaal 100 km.
Waterstof is oneindig voorradig, geeft geen schadelijke emissies, kan worden gebruikt als brandstof of voor de opslag van energie. De grootste hobbel bij de waterstofeconomie is de opslag ervan.
Ja, maar het zal niet meer hetzelfde functioneren. Waterstof heeft een derde van de energie-inhoud van aardgas bij gelijke druk, waardoor je driemaal zoveel waterstof moet transporteren en gebruiken om dezelfde hoeveelheid warmte of elektriciteit op te wekken.
Waterstof tanken
Van zichzelf is waterstof niet explosief. Het is wel brandbaar. Maar als waterstof uit de tank van een auto zou ontsnappen, is het risico op brand of op een explosie klein, en niet hoger dan bij benzine of bij LPG.
Waterstof kunnen we nog niet op grote schaal duurzaam produceren. Waterstof is nog geen vervanging voor aardgas, omdat het nog niet op grote schaal geproduceerd kan worden. De waterstof die nu gemaakt wordt, is niet duurzaam omdat het wordt produceerd met fossiele brandstoffen en niet met duurzame elektriciteit.
Waterstof kan fysiek opgeslagen worden als een (gecomprimeerd) gas, cryogene vloeistof of met behulp van andere materialen waaraan het tijdelijk gebonden kan worden. De eerste twee vormen, en met name gecomprimeerd gas, worden vandaag het meeste toegepast.
Het laatste punt van zorg is dat vloeibare waterstof, omdat het wordt samengeperst, extreem koud is. Als waterstof uit de tank ontsnapt en in contact komt met de huid, kan dit ernstige bevriezing veroorzaken, of zelfs het verlies van ledematen.
Voor zelf waterstof produceren heeft u een generator nodig
Wilt u zelf waterstof produceren in uw bedrijf, dan dient u te beschikken over een waterstofgenerator. Waterstofgeneratoren van Avilo staan garant voor een veilige methode van waterstofproductie in uw bedrijf.
Geen groene waterstof
In plaats van één kubieke meter gas, heb je drie kuub waterstof nodig om een huis te verwarmen. Waterstof is nu duurder dan gas.
Thuis overtollige stroom opslaan in een waterstofbatterij is prima mogelijk. Maar goedkoop is het niet. Vanaf 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd, waardoor je aan het net geleverde elektriciteit niet meer een-op-een kunt verrekenen met stroom die je afneemt.
Om één kilogram waterstofgas te maken heb je ongeveer 50 kWh aan elektriciteit nodig. Daarnaast is er energie nodig om het geproduceerde gas onder hoge druk op te slaan. Grofweg kan je stellen dat er ongeveer 2x zoveel energie nodig is als dat er in 1 kg waterstofgas is opgeslagen.
Nadelen rijden op waterstof
Waterstof is net zo duur als benzine. De verwachting is dat mettertijd waterstof goedkoper geproduceerd kan worden. Een elektrische auto opladen is een stuk voordeliger. Waterstofstations zijn tegenwoordig nog erg schaars.
Goedkoopste auto op waterstof
In Nederland is het mogelijk om twee soorten waterstof auto's te kopen, namelijk de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Toyota Mirai heeft een vanafprijs van € 65.000,-. Daarmee is de Toyota Mirai is de goedkoopste auto op waterstof in Nederland.
Momenteel zijn er nog maar twee merken die waterstofauto's produceren. Dit zijn de merken Hyundai en Toyota.
ECN schat dat in Nederland momenteel ruwweg zo'n 8 miljard m3 per jaar aan waterstof wordt geproduceerd.
Ook op aarde is veel waterstof: zo'n 2/3 van alle moleculen bevat een of meer waterstofatomen. Denk maar aan water, dat bestaat uit 2 waterstofatomen en 1 zuurstofatoom (H₂O).
Om waterstof te kunnen gebruiken, moet water gesplitst worden in zuurstof en waterstof. Voor dit proces wordt stroom gebruikt. Het scheiden van de verschillende stoffen door middel van stroom wordt ook wel elektrolyse genoemd. Voor het produceren van waterstof is dus een waterstof elektrolyser nodig.