Speciale trein: trein die rijdt in verband met bijvoorbeeld evenementen; vaak is een speciaal vervoerbewijs benodigd, en dikwijls ook een reservering en soms is dit een trein voor besloten vervoer.
Voor bijzondere trajecten op een bijzonder tijdstip heeft NS verschillende mogelijkheden zoals de nachttrein, de internationale trein, de Intercity direct en de treinen naar en van het vliegveld. Daarnaast kun je met een Regio abonnement gebruikmaken van het stad- en streekvervoer.
De sprinter vormt samen met de intercity een van de twee treindiensten van de NS. De sprinter stopt op alle stations (dus ook de kleinere stations) en de intercity stopt alleen op de grote stations. Sprinters worden vooral gebruikt in gebieden met veel kleine stations.
Allereerst moeten we onderscheid maken tussen de Intercity en de Sprinter treindiensten. Intercitytreinen zijn snelle binnenlandse treindiensten die beperkte stops maken tussen de grote centra. Als u van de ene stad naar de andere reist, zijn dit bijna altijd de beste en snelste optie.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Waarom de treinen geel werden
Begin 1968 werd een nieuwe gele huisstijl geïntroduceerd. Het doel was om de in die tijd nogal grauwe stations wat op te vrolijken. De treinstellen 431-438 (Plan V) werden door fabrikant Werkspoor in het geel afgeleverd.
Na de modernisering van 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen zijn we in 2021 gestart met de modernisering van 44 dubbeldekkers van het type VIRM2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. Eind 2022 hadden we 24 treinstellen met 116 rijtuigen gemoderniseerd.
Extra trein: trein die niet volgens de reguliere dienstregeling rijdt. Internationale trein: algemene aanduiding voor een reguliere internationale trein, ook als die officieel als bijvoorbeeld InterCity rijdt.
Zo is het oudste en actieve treinstel van de NS vandaag precies 45 jaar in dienst. Het gaat om het Materieel' 64 treinstel 441. Het treinstel is op 4 september 1969 in dienst gekomen bij de NS nadat het de poorten bij de vroegere Utrechtse bouwer Werkspoor verliet.
De bekende rode treinen van Thalys vervoeren reizigers via een efficiënt netwerk tussen Duitsland, Nederland, België en Frankrijk met topsnelheden tot 300 km/u.
In de trein vinden we twee beroepen: de conducteur en de machinist. De conducteur zorgt voor de reizigers en let erop dat de trein op tijd vertrekt; de machinist bestuurt de trein. Samen zorgen de machinist en de conducteur ervoor dat de trein veilig kan vertrekken.
De route van trein S10 (Brussel-Zuid - Bruxelles-Midi→Ternat) heeft in totaal 10 stations. Het beginpunt is Brussel-Zuid - Bruxelles-Midi en het eindpunt is Ternat. Kies een van onderstaande trein S10 stations voor actuele dienstregelingen en routekaart.
De Dinner Train vertrekt van woensdag tot en met zondag voor een 2 uur durende reis door het Nederlandse landschap. Je kiest tussen een shared dining (gedeelde) tafel (€49 p.p.), 2-persoonstafel (€59 p.p.) of 4-persoonstafel (€55 p.p.). Drankjes niet inbegrepen.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid.
Wouter Koolmees is sinds 1 november 2022 president-directeur van NS. Wouter (geboren in 1977) heeft ruime ervaring in de politiek en het openbaar bestuur. Hij was van 26 oktober 2017 tot 10 januari 2022 minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet-Rutte III.
De Nederlandse Spoorwegen hebben met een totale trajectlengte van 2.800 kilometer het grootste deel van het Nederlandse treinnetwerk in beheer. Per dag wordt met een passagierstrein gemiddeld 680 kilometer gereden, zegt woordvoerder Kees Rutten van de NS. „Alle treinen bij elkaar rijden zo'n 500.000 kilometer per dag.
Dat heeft te maken met de wateropslagtank. Ik weet niet of u ooit heeft gecampeerd met een caravan, daar geldt hetzelfde voor. Drinkwater dient op een kwalitatief hoger niveau te liggen dat water waarmee gewassen wordt.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
In de huisregels van NS staat dat mensen in de trein de "orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang" niet mogen verstoren. Het verbod kent daarnaast een wettelijke basis. In artikel 72 van de Wet Personenvervoer 2000 staat dat je dan mag optreden.
Slapen in de trein
Geen snurker of zijslaper: dan wensen uw medepassagiers u welterusten. Al zal de conducteur u bij het controleren van de kaartjes wel wekken.
'Als ik op een vol plein ga staan en abrupt naar boven kijk, zul je zien dat er 20 tot 30 mensen hetzelfde doen. Die mensen worden geactiveerd om hetzelfde te doen. Dat bepalen de spiegelneuronen in ons brein. Als er één iemand achter de trein aan gaat lopen, gaan anderen dat dus ook doen.
Een nachttrein is een trein die in de nacht rijdt. Daarmee is ook een slaaptrein een nachttrein, maar een nachttrein is niet automatisch een slaaptrein. Er zijn vele verschillen in comfort en reisgemak. Ook zijn er verschillen die te maken hebben met het wel of niet verplicht reserveren en met frequentie en bereik.