De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Minder afhankelijk worden van aardgas in de gebouwde omgeving. Om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen neemt de overheid verschillende maatregelen: Isolatie van woningen, scholen, winkels en kantoren.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Ontbindende planten en andere organismen, begraven onder lagen sediment en gesteente, hebben er millennia over gedaan om de koolstofrijke afzettingen te worden die wij nu fossiele brandstoffen noemen.
Wat is beter: aardgas of steenkool? Aardgas en steenkool zijn allebei fossiele brandstoffen, die opraken en zorgen voor de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen.
De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kunt u vanaf 2050 in principe niet meer koken op gas of stoken op aardgas.
Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse aardgasreserve is al gebruikt. Met de huidige aardgasreserve kunnen we nog zo'n 17 jaar vooruit. Dat betekent dat het Nederlandse aardgas op het huidige tempo in 2034 dus echt op is. Die 17 jaar is gebaseerd op het productieniveau in 2015.
De aard en structuur van onze samenleving blijkt nauw verbonden te zijn met de eigenschappen van die opgeslagen zonne-energie. Met als gevolg dat de samenleving zoals we die nu kennen niet in stand kan worden gehouden zonder fossiele brandstoffen.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Elektriciteit wordt opgewekt door energie. En op dit moment zijn het nog de grote energiecentrales die fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en gas verbranden om energie op te wekken. Het zijn geen duurzame energiebronnen, ze zijn snel aan het opraken en het is schadelijk voor het wereldklimaat.
De vraag 'wat als de olie op is?' is, in deze tijden van klimaatverandering en een mogelijke kernuitstap, actueler en relevanter dan ooit. Ingenieur Filip Van den Abeele verdiept zich al enige tijd in het olievraagstuk, stelt en beantwoordt vragen, levert de feiten, onverbloemd en verrassend.
Aan het gebruik van fossiele brandstoffen zijn veel nadelen verbonden. Tegenwoordig worden deze nadelen steeds vaker benadrukt in de media. Bij de verbranding komen broeikasgassen vrij die bijdragen aan opwarming van de aarde. Bij de verbranding komen schadelijke stoffen vrij die milieu aantasten.
Het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals afval, biomassa, houtpellets en houtsnippers wordt populairder. De meeste benzines en diesels bevatten daarom tegenwoordig naast koolwaterstoffen uit aardolie, ook biobrandstoffen.
Economieën zijn afhankelijk van goedkope energie. Maar die kan niet langer fossiel zijn: kolen, olie en gas vormen tegelijkertijd een bedreiging voor onze beschaving. Ook duurzame energie heeft nadelen, de afhankelijkheid van wind en zon bijvoorbeeld. En ook: weinig mensen vinden windmolens en zonnepanelen mooi.
Auto's en andere gemotoriseerde voertuigen rijden op verschillende soorten brandstof. Meestal zijn dit fossiele brandstoffen zoals benzine, diesel en lpg.
Hoe ontstaat aardgas? Onder hoge druk veranderden plantenresten in veen en later in steenkool. De steenkoollaag werd steeds warmer; zo ontstond aardgas.
In de praktijk komt het er op neer dat brandstof in een auto een houdbaarheid heeft van minimaal 6 maanden. In de meeste gevallen wordt dat zelfs probleemloos enkele jaren.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa.
En voor Nederland is dat bijna 90 procent. Maar volgens een internationale onderzoeksgroep onder leiding van professor Mark Z. Jacobson zouden in 2050 alle 139 naties die cijfers van hun energiesector publiceren, 100 procent zelfvoorzienend kunnen zijn op het gebied van duurzame energie.
Over 35 jaar is energiewinning uit olie, gas en kolen niet meer nodig. Dat stelt Greenpeace in een nieuwe versie van het energiescenario Energy (r)evolution. In 2050 kan de wereld volgens de milieuorganisatie volledig draaien op duurzame energiebronnen.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Per 1 januari 2021 bedraagt de totale ontdekte gasvoorraad in ontwikkelde en niet ontwikkelde voorkomens samen 138,2 miljard Nm3. De reserves van totaal 92,4 miljard Nm3 bestaan voor 6,6 miljard Nm3 uit reserves in het Groningenveld en 85,8 miljard Nm3 in de overige (kleine) velden.
Inmiddels is bekend dat het om 2800 miljard kubieke meter gaat. Dankzij de vondst is Nederland gaandeweg helemaal op gas overgegaan. Bijna alle huishoudens gebruiken aardgas, meer dan tienduizend kassen en ongeveer vijfduizend bedrijven zijn op het aardgasnet aangesloten. De zogenoemde gasbel is trouwens geen bel gas.