"Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Laag toerental
Juist in een laag toerengebied wordt er vanwege emissiedoeleinde gebruik gemaakt van uitlaatgasrecirculatie (EGR) met vaak inwendige vervuiling en op termijn buitensporig hoog olieverbruik als gevolg. Bij veel moderne gedownsizde benzinemotoren met turbo is dit écht een serieus probleem.
Bij auto's met een handgeschakelde versnellingsbak moet de bestuurder zelf het aantal toeren in de gaten houden. Doorgaans wordt er aangeraden om te schakelen bij maximaal 2500 toeren, maar bij nieuwere automodellen is het mogelijk om nog eerder te schakelen.
Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld. Sterker nog: er zijn genoeg auto's, met namen de wat kleinere, die bij 120 km/u in de hoogste versnelling al rond de 4000 toeren draaien.
Voor het wegrijden gebruiken we “Regel 2”: Eerst een beetje gas geven (1000 tot 1500 toeren), dan een beetje de koppelingspedaal op laten komen, daarna meer gas geven en het koppelingspedaal meer oplaten komen.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.
Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven. Dan is er kans op ernstige schade.
Bij 130 op de KLOK maakt de auto ongeveer 3900 rpm. Stationair tussen de 1100 en 1300 ligt eraan of de motor koud is. Uiteraard staat de versnellingsbak in zn 5.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Als je een wasje draait met blouses of luxere materialen, kun je het beste voor het 'fijne was'-programma kiezen. Dit programma wast op 30 graden of koud en heeft een lage centrifuge (600-900 toeren).
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden.
Simpeler gezegd vertelt de toerenteller u hoe hard de motor moet werken. Dit is belangrijke informatie, omdat u hieruit kunt opmaken of u de motor niet te veel of juist te weinig belast. Ideaal is om het toerental de gehele rit zo stabiel mogelijk te houden.
Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Op het moment dat een motor bijvoorbeeld 2000 toeren maakt, dan houdt dit in dat de krukas 2000 keer volledig rondgaat per minuut.
Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager. Resultaat: minder uitstoot van uitlaatgassen en u rijdt nog zuiniger ook.
Dan hanteert de RDW de volgende basisregel voor personenauto's met elektrische ontsteking en een gewicht van maximaal 3.500 kilo: bij de monding van het uitlaatsysteem mag de auto geen hoger geluidsniveau produceren dan 95 db(A) bij 3.500 toeren per minuut.
Als op de fiets een hoge versnelling is ingesteld dan leg je bij elke omwenteling van de pedalen een grote afstand af. Maar daarvoor moet je wel behoorlijk “aan de bak” om maar eens in wielertermen te spreken; maar heeft het achterste tandwiel evenals het voorste veel tandjes, dan spreken we van een lage versnelling.
als ik nou 100 km per uur in de 5 rijd is de toeren op 3100. en van 100 naar 120 km per uur gaat die naar 4000 toeren.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
De berg op
Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
Als leidraad kun je aanhouden. Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Rondreizen van plaats naar plaats zonder bepaalde bestemming voor ogen.