De NAP is in het leven geroepen om fraude met kilometertellers te voorkomen. Als de kilometerstand regelmatig wordt genoteerd, dan kan er snel worden gesignaleerd of er geknoeid is met de kilometerteller van een auto. Voornamelijk bij oudere auto's is het interessant om de kilometerteller terug te draaien.
Het NAP is onmisbaar voor de bescherming tegen overstromingen.
De RDW kan bij een degelijke, uitgebreide onderbouwing een correctie doorvoeren. Het bewust terugdraaien van kilometertellers is bij wet verboden sinds 2014. Een andere, zeer belangrijke reden voor het niet tonen van een NAP logo is een importverleden van een auto.
Het initiatief is natuurlijk goedbedoeld, maar is het fraudegevoelig of waterdicht? Het antwoord is eenvoudig: de Nationale Auto Pas is fraudegevoelig en wie de boel wil belazeren, kan zijn gang gaan. Dat geldt voor autodealers, autohandelaren en consumenten.
Je kunt de NAP check gratis uitvoeren via de website van de RDW. Ontvang na de kilometerstand controle het Nationale Autopas certificaat gratis. De NAP check vind je onder 'tellerstand controleren'. Het aanvragen van het tellerrapport is geheel kosteloos.
Een NAP rapport is een overzicht van de kilometerstanden van de afgelopen jaren. Dit rapport wordt ook wel Tellerrapport genoemd. Alle door de RDW erkende bedrijven zijn wettelijk verplicht de kilometerstand te registreren. Hierdoor ontstaat er een betrouwbaar beeld van de kilometerhistorie.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Kan een import auto een NAP-rapport hebben? Ja, dat kan zeker. Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport. Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand.
De NAP/RDW controle op KentekenCheck.nl controleert de KM stand van het voertuig. Als je zeker wil weten dat er niet is gefraudeerd met de tellerstanden, is het raadzaam om de KM stand te controleren via KentekenCheck.nl.
Je moet aan de volgende voorwaarden voldoen om een NAP vinkje te krijgen: Je plaatst de advertentie via de kentekencheck. De auto heeft 4 APK keuringen gehad. Het is geen import auto.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Andere opties van een NAP-certificaat zijn 'Onlogisch' of 'Geen oordeel'. Het eerste komt voor als de teller werkelijk is teruggedraaid, maar het kan ook het gevolg zijn van een onjuist ingevoerde kilometerstand. Daardoor vertoont de lijst met kilometerstanden een zogeheten trendbreuk.
Wilt u weten op welke hoogte het maaiveld van uw postcode ligt? Bezoek dan www.ahn.nl. De waarden zijn ten opzichte van het Normaal Amsterdams Peil (NAP), afgerond op decimeters. De hoogten zijn afkomstig van het Actueel Hoogtebestand Nederland.
Het Normaal Amsterdams Peil (NAP) wordt voor allerlei metingen in Nederland gebruikt en geldt inmiddels ook als Europese standaard.
Op 18 februari 2018 is het precies 200 jaar geleden dat koning Willem I per koninklijk besluit het Normaal Amsterdams Peil (NAP) invoerde als referentiekader voor hoogtemetingen in heel Nederland.
Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. Door het kenteken in te vullen, krijgt u - naast allerlei andere voertuiggegevens - het laatste oordeel over de kilometerstand te zien. Dit oordeel is gebaseerd op de kilometerstand die het laatst in ons register is opgeslagen.
Heb je een auto op het oog met een onlogische tellerstand, vraag dan om het RDW-Voertuigrapport. De geregistreerde eigenaar kan dit rapport opvragen bij de RDW. Sinds 1 januari 2019 is dit gratis.
Nationale Auto Pas (NAP)
De RDW geeft met de tellerpas duidelijkheid over de kilometerstand vóórdat u een gebruikte auto koopt. Als u een gebruikte auto koopt, heeft u behoefte aan betrouwbare informatie. Sinds 1991 zijn er tellerstanden verzameld van bijna alle motorvoertuigen in Nederland.
Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas
Ook de NAP blijkt namelijk niet waterdicht. De bovenstaande tips kun je dus ook prima toepassen bij het kopen van een auto in Nederland.
Koop dus geen importauto zonder duidelijke onderhoudsgeschiedenis, kilometerstand en eventuele schadehistorie, zegt Van der Drift. Want die is potentieel minder waard bij inruil. Het kan zelfs zo zijn dat de dealer geen trek heeft om de auto over te nemen, waarschuwt deexpert.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'. U ziet verschillende data.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar. Dat is niet uitzonderlijk.
De gemiddelde leeftijd van auto's in Nederland is inmiddels opgelopen tot ongeveer 11 jaar. Auto's kunnen in veel gevallen 15 tot 20 jaar worden. Het gaat goed met de oude auto's in Nederland. Er rijden er namelijk een hoop rond die zelfs deze leeftijd hebben overschreden.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.