Op snelweg A7 gaat de maximum snelheid overdag van 130 naar 100 kilometer per uur. De maximum snelheid tussen 6.00 en 19.00 is 100 kilometer per uur.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
Alleen tussen Maarssen en Vinkeveen v.v. geldt er tussen 19 – 6 uur een snelheidslimiet van 130 km/u. Op korte termijn zal deze situatie worden aangepast. In eerste instantie zal dan op het gehele traject A2 tussen Utrecht – Amsterdam v.v. HOE HARD MAG IK WAAR RIJDEN!
's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden. Wanneer de spitsstrook open is, geldt meestal een aangepaste maximumsnelheid (80 of 100 km/h). Wat de maximumsnelheid is, is ook te zien op onderstaande wegenkaart van Rijkswaterstaat.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Aanbevolen snelheid – Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden: a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur; Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
In 2019 werd de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen verlaagd naar 100 kilometer per uur. De maatregel had als grootste doel het besparen van stikstofneerslag om zo belangrijke bouwprojecten door te kunnen laten gaan. Transportbeleid volgt Bert van Wee het snelheidsdossier al jaren op de voet.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
De autosnelweg
Op een autosnelweg (ook op de op- en afrit) is de maximaal toegelaten snelheid: 120 km/uur, behalve wanneer verkeersborden een andere maximumsnelheid opleggen. Je moet er onder normale omstandigheden ook minstens 70 km/uur rijden.
Aangezien Duitsland bekend staat om de Autobahn, is het misschien geen verrassing dat Duitsland wordt genoemd als 's werelds snelste land voor automobilisten. En natuurlijk helpt de afwezigheid van een snelheidslimiet om de Numbeo-score op te drijven.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Op de hoofdrijbaan, de weg die rechtstreeks naar Amsterdam gaat mag er 120 gereden worden. Op de parallelbaan, met alle afslagen naar Almere, geldt een snelheid van 100.
Nieuwe maximum snelheid
Vanaf maandag 16 maart mag je tussen 06.00 en 19.00 uur maximaal 100 kilometer per uur rijden. In de avond en nacht (dus tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends) verandert er niets op de snelwegen waar je 120 km/u of 130 km/u mag rijden.
En: er mocht vanaf 1974 op snelwegen ten hoogste 100 kilometer worden gereden. De limiet werd, zonder veel politiecontroles, massaal nageleefd.
Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130.
Als je overal 130 kilometer per uur zou mogen rijden, doe je daar zo'n 25 minuten over. Is dat overal 100 kilometer per uur, dan wordt het 33 minuten."
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Op de snelwegen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is 's avonds gemiddeld 110 kilometer per uur gereden. Op de 130-snelwegen is een gemiddelde snelheid van 109 kilometer per uur gereden.
De zegetocht van Milieudefensie gaat onverminderd voort, ook op de A10 West (Amsterdam) moet de maximumsnelheid omlaag van 100 km/u naar 80 km/u, zo bepaalde de rechter vanochtend.
Vanaf maandag 16 maart mogen we op de Nederlandse snelwegen, en dus ook de A15 en A16, niet harder dan 100 kilometer per uur rijden. Dat geldt alleen voor overdag. 's Avonds mogen we het gaspedaal verder indrukken.
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom: 80 km/u. Op autowegen: 100 km/u. Op autosnelwegen: 100 tot 130 km/u *