Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
In Nederland is het verwerken van gebruikte hoogvoltaccu's goed geregeld. Autofabrikanten kunnen het recyclen zelf doen of laten verzorgen door ARN (Auto Recycling Nederland). Na inname van de accu wordt gekeken of hij kan worden hergebruikt of moet worden gerecycled.
Na de inzameling komen de accu's bij een gespecialiseerd verwerkingsbedrijf terecht. Hier worden ze in een bepaalde bunker gestort waar het omhulsel afbreekt en het accuzuur vrijkomt. Dit zuur wordt meteen opgevangen en kan onder andere gebruikt worden voor het scheiden van metalen in productieprocessen.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend. Bij de productie van een accupakket voor een elektrische auto wordt 9 ton meer CO2 uitgestoten dan voor een conventionele auto (bron: ANWB).
De productie van een auto-accu heeft een groot aandeel in de totale CO2-uitstoot van een elektrische auto. Toch is een accu beter voor het milieu dan benzine of diesel. Het voordeel van een accu is namelijk dat je de materialen niet kwijtraakt, zoals dat wel gebeurt bij verbranding van brandstoffen.
U kunt uw lege batterijen inleveren bij alle winkels en supermarkten die batterijen verkopen. Maar ook bij veel basisscholen, campings, het gemeentelijk depot en de chemokar. Kijk voor inleverpunten voor batterijen bij u in de buurt op de website van Stibat (Stichting Batterijen).
Veel tarieven die online geboden worden varieren tussen de 0,50 en 0,65 € per kg. Wij kunnen nu accu's ophalen voor 0,68€ per kg!
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
De meeste explosies vinden plaats tijdens het aan- of afkoppelen van de aansluitkabels, startkabels en de lader. Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau, door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud.
Wanneer je slechts een in de zoveel tijd een stuk rijdt, krijgt de accu niet genoeg tijd om bij te laden. Het is voor de levensduur belangrijk dat je de accu regelmatig bijlaadt met een goede acculader. Gebruik je de accu niet, dan loopt deze langzaam leeg en neemt de capaciteit af.
De gemiddelde levensduur van een auto accu is ongeveer 5-6 jaar. De levensduur is echter sterk afhankelijk van het gebruik.
Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.
Bij veel korte ritjes slaagt de dynamo er niet om de accu volledig te laden. Ook zonder zwaar gebruik kan de startaccu dus in een voortdurende staat van diepontlading raken waardoor de levensduur ernstig wordt bekort. Bij een accu die nooit volledig wordt geladen, kan ook stratificatie optreden.
Dat komt voornamelijk doordat je lithium nodig hebt. Of specifieker, lithiumcarbonaat. De prijs daarvan is omgerekend 81 euro per kilo, het was gisteren zelfs nog ietsje hoger, 84 euro per kilo. We zeggen omgerekend, want lithiumcarbonaat wordt namelijk in Chinese Yuans vermeld en verhandeld.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
De twee auto's die steevast hoog op de lijst prijken met de meest duurzame auto's zijn ironisch genoeg auto's op aardgas. Het zijn de Volkswagen Polo en de Golf TGI.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten.
Accu vervangen
Een accu gaat gemiddeld vier tot zes jaar mee bij normaal gebruik, maar kan ook korter of langer zijn. Het kan echter zijn dat de dynamo niet voldoende laadstroom levert voor de accu. De dynamo moet namelijk tussen de twee en vier procent van de accucapaciteit aan laadstroom leveren.