U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Afspraak maken
Neem ruim van tevoren contact op met de gemeente waar u zich wilt inschrijven. In de meeste gevallen moet u een afspraak maken. Momenteel kan de wachttijd bij de gemeente langer zijn dan gebruikelijk. Houd hier rekening mee.
Inschrijving bij verhuizing binnen Nederland
Dan moet u zich laten inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente die u verlaat, zorgt voor de uitschrijving. Een verhuizing binnen dezelfde gemeente moet u ook doorgeven.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres.
Waar inschrijven op een briefadres? Inschrijven op een briefadres doet u bij de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken in de gemeente van de briefadresgever.
Er is wettelijk gezien geen maximum gesteld aan het aantal mensen dat in een appartement of woning mogen wonen.
Als je dakloos bent, kan je onder bepaalde voorwaarden een referentieadres krijgen bij het OCMW. Je wordt in dat geval op het adres van het OCMW ingeschreven in de bevolkingsregisters.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
'Volgens de wet BRP moeten mensen ingeschreven worden op het adres waar zij feitelijk verblijven. Dat geldt ook als dat adres geen woonbestemming heeft. ' In de praktijk blijken gemeenten wel te controleren, want ingeschreven zijn op een adres zonder woonbestemming is een uitzonderingssituatie.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Aanmelden betekent dat je vooraf laat weten in welke school of scholen jij je kind wil inschrijven. Een kind inschrijven in een school houdt in dat er een plaats vrij is in de school en dat je als ouder akkoord gaat met het pedagogisch project en het schoolreglement van de school.
In Nederland moet iedereen zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). Die inschrijving is belangrijk, want zonder kunt u geen gebruik maken van voorzieningen. En kan de overheid geen contact met u opnemen. Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland is, moet zich inschrijven in de BRP.
Van inwoning en kamerverhuur is sprake als u zelf in de woning woont en u laat iemand bij u in de woning wonen. Dit kan bijvoorbeeld uw partner, een vriend, kennis of familielid zijn. Een medebewoner of inwoner heeft geen wettelijke rechten als het gaat om verblijf in de woning.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
Hoelang duurt het
Dit hangt af van uw persoonlijke situatie en welke documenten nodig zijn. Wanneer u alle documenten hebt aangeleverd, kost het meestal 4 weken om uw inschrijving te verwerken.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
In principe neemt u een referentieadres bij een natuurlijke persoon. De persoon bij wie u een referentieadres wilt nemen, moet wel zijn toestemming geven en moet zelf op dat adres zijn hoofdverblijfplaats hebben. Daklozen kunnen een referentieadres vragen bij het OCMW.
Wilt u ook BRP inschrijving bij (voorheen GBA inschrijving) dan wordt een aanvullend bedrag van € 10,- berekend (dit kan bijvoorbeeld van belang zijn voor uw Zorgverzekering). Voor het fysiek opsturen van post wordt een aanvullend bedrag gerekend van € 35,- per maand.
Briefadres op adres van familielid of kennis
Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis. Deze persoon moet daar toestemming voor geven, want hij of zij moet er voor zorgen dat post van de overheid bij u terechtkomt. Zoals een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst.
Zo is het mogelijk dat er iemand op jouw adres ingeschreven staat die er niet woont. Dit kan met of zonder jouw medeweten. Dit kan gevolgen hebben voor belastingen en heffingen, als je dus vermoedt dat iemand onterecht ingeschreven staat op jouw adres dan moet je bij de gemeente een onderzoek starten.
Ik ben 23 jaar. Nee, dit kan niet. Je kunt maar op een adres ingeschreven staan. Je zal één locatie moeten kiezen waar je je officieel inschrijft.
Het is dus afhankelijk van in welke gemeente u woont om te kunnen beoordelen welke regels op de woning van toepassing zijn. Het zal in veel in gemeenten in beginsel niet toegestaan zijn om met twee gezinnen een woning te bewonen.