Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat. Tijdens het praktijkexamen voor de motor moet de motorrijder laten zien dat hij zijn motor en de verkeersregels beheerst.
Het dragen van beschermende kleding voor motorrijders is wettelijk verplicht.
Beschermende kledij: Verplicht!
Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
Welke motorkleding verplicht in Duitsland
Zo is het in Duitsland verplicht om een veiligheidshesje en een EHBO kit mee te nemen. Draag je een bril? Neem dan een reservebril of lenzen mee. Ook dit is wettelijk verplicht.
In Frankrijk is het verplicht om s 'nachts of bij slecht weer reflecterende motorkleding te dragen. Er moet minstens 150 vierkante centimeter reflectie materiaal zijn aangebracht op de kleding.
Regels voor motorrijders in Frankrijk
Het dragen van motorhandschoenen (met CE keurmerk) is verplicht. Je bent als motorrijder ook verplicht om een CE-goedgekeurd reflecteren vest bij je te hebben. Zowel de motorrijder als de passagier moet dit vest aandoen als je langs de weg stil komt te staan.
De wegcode bepaalt dat elke motorrijder “beschermende kledij” moet dragen. Concreet slaat dit op een valhelm, handschoenen, lange kledij die armen en benen bedekt en schoenen (laarzen of bottines) die de voeten en de enkels beschermen.
Kies dus voor een verstevigde, beschermende jas en broek die liefst voorzien zijn van reflecterende stroken om op te vallen in het verkeer. Wil je nog altijd jeans, kies dan voor specifieke motorjeans, die met kevlar verstevigd is om niet te scheuren bij een eventuele valpartij.
Op de motor is het verplicht om schoenen te dragen die tot boven de enkel komen. Eender welke schoen is hiervoor geschikt, het moet niet perse een motorschoen zijn. Het is natuurlijk wel zo dat je bij een ongeval beter beschermd zult zijn met degelijke motorschoenen of motorlaarzen.
Ondergoed. Draag op de huid bij voorkeur (motor) microvezel ondergoed. Gemaakt om te dragen bij motorrijden of sporten. Deze stof neemt geen vocht op maar laat het wel makkelijk door.
Het dragen van beschermende motorkleding is niet verplicht. Een goedgekeurde helm daarentegen is dat wel. Ook voor een passagier.
Het dragen van beschermende motorkleding is niet verplicht. Als je er bewust voor kiest om beschermende kleding te dragen weet je niet altijd zeker of je wel daadwerkelijk beschermd bent bij een valpartij. De Europese Commissie heeft strengere eisen voorgesteld voor het ontwikkelen van de motoruitrusting.
De knieprotectie moet recht voor de knie zitten. Ook moet de motorbroek voldoende aansluiten op de motorlaarzen of motorschoenen. Er mag namelijk geen ruimte ontstaan tussen de broek en de laars of schoen. Om het passen zo goed mogelijk te doen, kun je het best op een motor gaan zitten.
Heb je je autorijbewijs gehaald voor 1 januari 1989, dan mag je gewoon met alle motoren rijden. Voor alle latere rijbewijzen B tot 1 mei 2011 mag je met alle tweewielers uit categorie A1 rijden: motoren met minder dan 11 kW en 125 cc en een gewicht/vermogen van maximum 0,1 kW/kg.
Sinds 1998 kunt u met een 125 cc motor rijden aan de hand van een rijbewijs B. De enige restricties waren toen dat u minstens twee jaar in het bezit moest zijn van dat rijbewijs B en het vermogen van de 125 cc scooter of motor mocht niet meer bedragen dan 11 kW of 15 pk.
Naast een motorpak zijn motorhandschoenen, onderkleding, motorlaarzen, een nekwarmer en oorbescherming belangrijke items om onder je motorpak te dragen.
Met de juiste keuze aan motorjeans ben je net zo veilig als met een textiele motorbroek. Controleer voor aanschaf hoe veilig je gewenste motorjeans is opgebouwd en of protectoren worden meegeleverd of een optionele keuze zijn.
Comfortabel
Leer mag best erg strak zitten en mag bij het passen niet comfortabel zitten. Bij een broek moet leer op de bovenbenen strak zitten. Leer rekt namelijk nog op en zou bij comfortabel passen te ruim worden. Het mag duidelijk zijn dat je bij het kopen van een motorpak niet lichtzinnig te werk moet gaan.
De beste bescherming voor jouw voeten en enkels
Om je voeten enige bescherming te kunnen bieden tegen het vallen, zijn motorlaarzen ontworpen. De belangrijkste functie van motorlaarzen voor heren is het beschermen van je enkels, hielen en tenen.
De wet schrijft voor dat je op de motor of scooter (+50cc) handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen moet dragen.
Zelfs in eigen land is het dit weekeinde raak… Nu gaat het over Oostenrijk, waar een aantal wegen wordt afgesloten voor motoren die meer dan 95 dB (A) maken. Het gaat dus niet meer over een standaard uitlaat of een open pijp. Het gaat echt over het geluid dat deze uitlaat maakt.
Een complete veilige motorkleding set (jas, broek, helm, handschoenen, laarzen) kost tussen de € 400 en € 1500. Gemiddeld ben je ongeveer 1000 euro kwijt. Een basis set textiele kleding is de goedkoopste optie.
In België is het wettelijk verplicht om een motorhelm te dragen, maar ook handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen die uw enkels beschermen. Wie niet in regel is, riskeert een boete. Op zoek naar een motoruitrusting die veiligheid en comfort combineert?
Alleen in Frankrijk is een alcoholtester verplicht. Dit is een soort wegwerp-blaastest. Het vreemde is wel: bij een eventuele controle krijgt u geen boete als u hem niet bij zich heeft.