Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader. Voor thuisladen betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier. De leverancier van je laadpas kan het stroomtarief van de laadpaal een op een aan je doorrekenen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
In de app ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Elektrische auto's kunnen lang niet overal goed opgeladen worden. Dit terwijl er wel wettelijke normen voor zijn, die niet altijd worden nageleefd door de werkgever. Per tien parkeerplaatsen is een laadpaal verplicht.
Het opladen is helmaal gratis.
Elektrisch rijden is goed voor het milieu en is belastingtechnisch ook nog eens voordeliger. Zo hoef je bij de aanschaf van een volledig elektrische auto geen aankoopbelasting (BPM) af te dragen en is er geen wegenbelasting verschuldigd. Verder geldt er sinds 1 juli 2020 een subsidieregeling voor elektrische auto's.
Hierdoor – en uiteraard door de stijgende energieprijzen – is het aanbieden van gratis laden voor de supermarkt niet meer te doen. Wat dat concreet voor jou betekent? Dat je vanaf 2023 je elektrische auto alleen nog oplaadt met de Lidl Plus-app, een eigen laadpas of creditcard. Niet meer gratis, wel met korting.
Betalen bij openbare laadpunten
Verreweg de meeste laadpalen in de openbare ruimte hebben een laadpas nodig om een laadsessie te starten en te stoppen. Via zo'n laadpas betaal je voor de gehele laadsessie. Bij de prijs is soms een starttarief inbegrepen maar altijd de stroomprijs die per kWh is bepaald.
Abonnementskosten: Gemiddeld betaal je tussen de € 3,- en € 7,- per maand. Moet je vaak bij een openbare laadpaal opladen? Kies dan voor een betaald abonnement waarbij je geen starttarief hoeft te betalen. Starttarief: De prijzen liggen tussen de € 0,26 tot € 0,36 per sessie.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Kan ik ook geld verdienen met een laadpaal? Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen.
Als u geen eigen grond hebt om een laadpaal te plaatsen, heeft u de mogelijkheid om bij de gemeente een laadpaal aan te vragen. De meeste gemeenten in Nederland bieden deze mogelijkheid. U krijgt dan geen privé plek waar u alleen uw auto kunt opladen. Het wordt dan een openbare laadpaal voor publiek gebruik.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Om te kunnen laden heb je wel een laadpas nodig, maar er worden geen kosten in rekening gebracht.
Shop & laad voordelig bij Lidl
Vanaf 2023 kunnen klanten met de Lidl Plus-app, een eigen laadpas of creditcard snelladen tegen een gereduceerd tarief. En Lidl plant de komende twee jaar er nog eens 80 laadpalen bij. Dat wordt voordelig boodschappen doen.
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken. Dus ook bezoek die langskomt en met een volle accu weer naar huis wil gaan.
Heb je geen eigen grond om een laadpaal te plaatsen en je auto op te laden, dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal. Die vind je normaal genomen binnen 300 tot 500 meter van je huis. Is dat niet zo, dan moet je bij de gemeente de plaatsing van een openbare laadpaal aanvragen.
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.