Wanneer een particulier overgaat tot de aankoop en installatie van een laadpaal thuis, en dit tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024, zal hij recht hebben op een belastingvermindering op de investering.
Afhankelijk van het moment waarop je de laadpaal installateur laat komen, is die 200% (tem 31 december 2022) of 150% (tussen 1 januari 2023 en 31 december 2024). Kies je er als bedrijf voor om bij je werknemers thuis een elektrische laadpaal te plaatsen? Dan is die aankoop 100% fiscaal aftrekbaar.
De belastingvermindering varieert van 45 % naar 15 % van de uitgaven (tot een maximum van 1.750 euro), afhankelijk van het jaar van betaling van de uitgaven. Het gaat over uitgaven voor de aankoop in nieuwe staat van een laadstation, de plaatsing ervan en de keuring van de installatie.
De minister blijft erbij dat een laadpaal voor een elektrische auto in de regel op 10 jaar afgeschreven wordt. Dat de systemen snel evolueren, verandert daar niets aan. Maar afwijkingen in functie van de specifieke omstandigheden zijn altijd mogelijk.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Belastingvermindering particulieren
Deze belastingvermindering bedroeg 45% voor de aankoop en plaatsing van een intelligent laadstation thuis in de periode van 1 september 2021 tot en met en 31 december 2022. Dit tarief is gedaald in 2023 naar 30%.
Ben je in het bezit van een laadpaal of wil je gaan laden met een eigen laadpaal? Dan kun je hiermee ook geld verdienen en besparen. Dit kan op verschillende manieren: door op een slimme manier te laden, door je laadpaal te combineren met zonnepanelen en door van je laadpaal een openbare laadpaal te maken.
Hoe declareer je de kosten voor het opladen van je zakelijke elektrische auto thuis? De laadpaal is verbonden met het internet, zo kun je de laadsessies inzien. Het grote voordeel is dat hij je stroomafname doorgeeft naar een beheerplatform, zo kan je werkgever je laadstroomkosten thuis direct vergoeden.
Een slimme laadpaal verrekent automatisch uw gemaakte laadkosten met de werkgever of leasemaatschappij. Het verrekenen gaat dus geheel automatisch én nauwkeurig. U voert daarnaast in het portal van uw laadpaal zelf in wat uw elektriciteitstarief is.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Belastingvermindering: sinds 1 september 2021 kan je genieten van een belastingvermindering van 45%. Het maximumbedrag is bepaald op € 1.500 per laadpaal. Dit fiscaal voordeel neemt af met de jaren. Vanaf 2023 krijg je nog maar 30% terugbetaald en in 2024 bedraagt dat belastingvoordeel 15%.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen.
Elektriciteitskosten zijn voor 75% aftrekbaar en de btw op autokosten kan (voor bepaalde economische activiteiten) worden afgetrokken tot maximum 50%. De btw op de kosten van een oplaadstation kan tot een maximum van 100% afgetrokken worden. De details van die regeling vindt u in artikel 45 van het btw-wetboek.
De meeste - helaas niet alle - gemeenten in Nederland bieden de mogelijkheid om een openbare laadpaal aan te vragen. Dat is geen privéplek waar alleen jij kunt parkeren en laden, maar een openbare paal voor publiekgebruik.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Het is niet verboden om je auto bij een laadpaal te laten staan zolang je parkeergeld betaalt. Dus het is niet strafbaar om je auto bij een laadpaal te laten staan als deze al is opgeladen, zolang je het parkeergeld betaalt.
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal. Er zijn in het verleden boetes voor uitgedeeld, maar de Hoge Raad oordeelde in 2022 dat laadpaalkleven in principe niet strafbaar is.