Met een e-ticket hoef je niet in te checken. Reis je van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje en open deze met de vierkante code op het e-ticket. Let op: je kan de poortjes alleen openen door het e-ticket te laden en te tonen in de NS-app of met een uitgeprint e-ticket.
Ja, het is nodig om in en uit te checken. Dit doe je door doe je door de barcode van het e-ticket voor de scanner te houden. Staan er geen poortjes met scanners maar alleen check-in en uitpaaltjes? Dan is het niet nodig om in en uit te checken.
Reizen met een e-ticket
Open de poortjes met de barcode op het e-ticket. Houd de vierkante barcode tegen het verlichte vlak aan je rechterkant. Het poortje gaat open. Je kunt nu het station binnenlopen.
Ik heb de bus gemist of de bus is niet geweest, kan ik met de volgende bus reizen? Ja, je kunt met de volgende bus reizen. Het e-ticket is 15 minuten voor de geplande reis actief en actief tot een half uur na de eindtijd van de geplande rit.
Een e-ticket voor deze reis kost net zoveel als dat de reis kost wanneer met een anonieme OV-chipkaart of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement gereisd wordt, namelijk 6,40 euro voor een enkele reis tweede klas. Een eenmalige OV-chipkaart die u bij de kaartautomaat kunt kopen, is een euro duurder.
Inchecken. Op het e-ticket staat een barcode, met deze barcode moet je altijd inchecken in elke bus. Houd de barcode voor de scanner bij de chauffeur (zie foto rechts) om in te checken. Hier schijnt een rood lichtje, zorg ervoor dat deze in het midden van de barcode staat.
Een kaartje kopen doe je zo
Je plant je reis met de glimble app. Met een druk op de knop kun je nu ook je kaartje voor trein, bus, metro of tram kopen. Dat kaartje staat direct in de app. Zo heb je geen OV-chipkaart meer nodig om met het openbaar vervoer te reizen.
Dat is alles! Inchecken kan ook op de luchthaven zelf, even paspoort scannen bij een check-in automaat en de gegevens komen zelf op het scherm, indien dit niet het geval is dient het E-ticket nr ingevoerd te worden. Even uitprinten en klaar is kees.
Het gekochte e-ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kunt reizen. Met jouw 9292 e-ticket op je telefoon open je eventuele poortjes die je onderweg tegenkomt. Via de app heb je het e-ticket snel bij de hand tijdens een controle door een conducteur of bij het instappen bij de chauffeur. Let op!
Mocht het poortje niet open gaan met het scannen van je e-ticket zet dan de NFC uit op je smartphone en probeer het opnieuw, houdt je smartphone op enige afstand van de de scanner. (NFC vind je bij de "instellingen" van je smartphone onder "verbindingen").
Klik bovenaan rechts op het 'e-Ticket' icoon. Je kan het afdrukken of exporteren naar PDF. Wij raden je aan om veiligheidshalve steeds een print-out of afdruk van je e-Ticket mee te nemen op reis.
NS e-ticket op mobiel laden
In de e-mail die u ontvangt na betaling kunt u de kaartjes ophalen; “Haal mijn kaartjes op”. Vervolgens kunt u kiezen om de kaartjes te downloaden en te printen of de kaartjes in uw mobiele app te laden; “Laden in de Reisplanner Xtra app op uw mobiele telefoon”.
Als u een Mobiel ticket heeft geboekt, hoeft u dit niet uit te printen. Deze toont u op een smartphone in de NS International App. Het ticket bestaat uit een vierkante barcode waarin de gegevens van uw reis opgeslagen zijn. De barcode wordt gescand bij controle in de trein.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Het elektronisch of e-Ticketnummer vind je terug door de vluchtdetails open te klikken via het '+' teken aan de rechterzijde.
Om plaats te nemen in het vliegtuig moet elke passagier een instapkaart hebben (het ticket alleen geeft u geen recht om aan boord van het vliegtuig te gaan!).
Controleer of de printer aan staat en correct is aangesloten op de computer. Controleer of de printer genoeg geheugen beschikbaar heeft en sluit programma's die je niet gebruikt. Probeer om het ticket te printen als afbeelding: Open het PDF bestand.
Je kunt in de bus niet meer met contant geld betalen. Wel pinnen! Door geen contant geld meer op de bus te accepteren, wordt het veiliger in het openbaar vervoer. Je kunt wel met PIN, de Keolis app of de OV-chipkaart betalen.
Thuis online inchecken
Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je vanaf 24 uur voor vertrek inchecken op hun website of via hun app. Je boardingpass kun je printen of in veel gevallen bij de gate laten scannen vanaf je smartphone of tablet. Thuis online inchecken is ideaal als je reist met alleen handbagage.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Reizen met bankpas
De betaalpas, creditcard en smartphone kun je ook gebruiken als een soort OV-chipkaart. Je kan er in Nederland namelijk mee reizen in de trein, bus, tram en metro. 'OVpay' heet deze manier van betalen voor openbaar vervoer.
Instaptarief. Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug.