Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar. Heeft u een oldtimer die ouder is dan 40 jaar? Dan kunt u mogelijk een vrijstelling krijgen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Mrb betaalt u als u een motorrijtuig op uw naam heeft staan.
Wegenbelasting-vrij. Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Vroeger, heel vroeger, had je een speciale 60-dagenkaart waarmee je met je oude auto de weg op mocht. In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)?
Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen. Zo is een auto in België al vanaf 25 jaar een oldtimer en in Duitsland vanaf 30 jaar.
Auto in Nederland gaat gemiddeld 18 jaar mee
Dat blijkt uit cijfers van ACEA, de vereniging van Europese autofabrikanten. De gemiddelde leeftijd van auto's in de EU ligt volgens hen inmiddels op 9,73 jaar.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Gemiddeld betaalt u – afhankelijk van uw situatie – tussen de € 150,- en € 380,- aan vaste autokosten per maand.
Als je een auto hebt, krijg je te maken met allerlei kosten. Denk aan brandstof, wegenbelasting en de verzekering. Autorijden is niet goedkoop. Zelfs aan een kleine tweedehandsauto ben je al snel een paar honderd euro per maand kwijt.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Behalve oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) vrijgesteld van MRB.
Tweedehands auto is goedkoper
De eerste reden dat veel mensen een tweedehands auto kopen, is dat deze in aanschaf goedkoper is dan hetzelfde model, nieuw. Immers, na enkele jaren is 'de kop eraf'. De auto heeft de nodige kilometers gereden maar de grootste afschrijving vindt ook in de eerste tijd plaats.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Auto's die ouder zijn dan dertig jaar worden gewoon weer belastingvrij. Tot op heden was die grens 25 jaar.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
De youngtimer regeling zorgt ervoor dat de bijtelling youngtimer fiscaal aantrekkelijk is. Dit in tegenstelling tot een nieuwe auto, waar de bijtelling wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van het voertuig. De bijtelling youngtimer wordt berekend op basis van de dagwaarde, waarover 35 procent betaald wordt.
Auto's ouder dan 26 jaar, maar jonger dan 40 jaar, komen niet in aanmerking voor de vrijstelling. Voor deze auto's geldt de kwartregeling. Auto's van na 1 januari 1988 kunnen pas wanneer deze 40 jaar oud zijn vrijstelling krijgen en komen dan ook niet meer in aanmerking voor de overgangsregeling.
Vroeger was een auto oldtimer wanneer deze ouder dan 25 jaar was. Enkele jaren geleden is deze voorwaarde aangescherpt. Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar.
U vraagt of u uw oldtimer ook in de wintermaanden mag gebruiken. Indien u gebruik maakt van de Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar hoeft u geen motorrijtuigenbelasting voor deze auto te betalen en mag u het hele jaar gebruik maken van de auto.