De verkoopwaarde is wat je voor je auto krijgt als je hem verkoopt. Dat kan een ander bedrag zijn dan de dagwaarde. De verkoopwaarde hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag en het aanbod op de automarkt. Hierdoor kan de verkoopwaarde hoger of lager zijn dan de dagwaarde.
De dagwaarde van een item is de nieuwwaarde minus een bedrag in verband met waardevermindering door ouderdom of slijtage – oftewel het bedrag wat nodig is om een gelijkwaardig product te kunnen kopen. Meestal is dit bedrag gelijk aan de vervangingswaarde.
Heeft U de auto voor meer aangekocht dan dient U de aanschafwaarde te hanteren als dagwaarde. Tevens is de BTW en BPM inbegrepen in de dagwaarde, tenzij U ervoor kiest om de zakelijke auto exclusief BTW te verzekeren.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
De dagwaarde – ook wel de vervangingswaarde genoemd – is de huidige waarde van je auto. Factoren die van invloed zijn op de dagwaarde, zijn het bouwjaar, de kilometerstand, de uitrusting, het onderhoud en de algemene staat waarin de auto verkeert. Let op: de dagwaarde is een indicatie.
Verzekeraars gebruiken de dagwaarde om je premie te berekenen. Hoe hoger de dagwaarde, hoe hoger de premie. De dagwaarde is ook het bedrag dat je uitgekeerd krijgt als je auto wordt gestolen of total loss wordt verklaard.
Wanneer de auto technisch total loss is kun je er niet meer mee rijden. Er moet dan afstand worden gedaan van de auto. Het chassisnummer van de auto wordt vernietigd en je krijgt een vrijwaringsbewijs. Hiermee kun je aantonen dat het voertuig niet meer op naam staat.
Wat is het verschil tussen cataloguswaarde en dagwaarde? Wat jouw auto op dit moment waard is, is de dagwaarde. De cataloguswaarde is dus de nieuwprijs van de auto. De catalogusprijs ligt verschilt veel met de dagwaarde.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde. Het is belangrijk om vooraf in te schatten hoe lang je van een bepaald product gebruik wenst te maken.
De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten. De officiële prijslijst van de importeur geeft aan wat de fiscale waarde is.
A : De fiscale waarde is de officiële nieuwprijs inclusief het btw-percentage en de BPM, maar ook inclusief de accessoires die zijn aangebracht af-fabriek of door de importeur voordat de auto (en het kenteken) op naam zijn gezet.
De verkoopwaarde is wat je voor je auto krijgt als je hem verkoopt. Dat kan een ander bedrag zijn dan de dagwaarde. De verkoopwaarde hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag en het aanbod op de automarkt. Hierdoor kan de verkoopwaarde hoger of lager zijn dan de dagwaarde.
Uit jurisprudentie blijkt dat de dagwaarde van een oldtimer meer dan eens is vastgesteld op een bedrag van 10-20% van de taxatiewaarde.
Een auto is total loss wanneer het repareren van de auto technisch niet meer lukt, of wanneer de kosten voor het herstel hoger zijn dan 2/3 van de dagwaarde van de auto.
Gemiddelde afschrijving auto per jaar
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
Uit het onderzoek blijkt dat auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast zijn. Bij het onderzoek zijn alle soorten motoriseringen meegenomen, zo ook de diesels en elektrische auto's. Daarom is het niet gek dat vooral de Japanse en Duitse crossovers en SUV's bovenaan in de lijst staan.
Wat is cataloguswaarde? De cataloguswaarde van een auto is de prijs die je betaalt als je de auto nieuw koopt, inclusief btw, bpm en eventuele accessoires. De cataloguswaarde wordt ook wel de catalogusprijs genoemd.
Een auto wordt total loss verklaard als deze niet meer te repareren is of als reparatie te duur wordt. Er zijn twee verschillende soorten total loss-verklaringen: technisch en economisch. Wil je weten of je verzekerd bent als je auto niet meer gerepareerd kan worden?
Dit is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt bij aanvang van de dag waarop aan het motorrijtuig een kenteken is toegekend. Deze prijs is inclusief BTW, BPM en inclusief de opties/meer-uitvoeringen die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat een kenteken is toegekend.
Bij total loss wordt de autoschade niet gerepareerd
In dat geval wordt er gesproken van een economisch total loss. In plaats van repareren keert de verzekeraar de dagwaarde uit. De auto wordt in dat geval vaak verkocht aan een opkoper.
Technisch total loss: het is technisch gezien niet meer mogelijk om de schade aan je auto te herstellen. De verzekeraar keert in dit geval de dagwaarde van vlak voor het ongeval aan je uit. Als je een aanvullende cascoverzekering hebt, wordt de nieuwwaarde of vervangingswaarde vergoed.
Als de reparatiekosten hoger zijn dan €4.500 is er sprake van een economisch total loss. Repareren kan in dit geval niet uit. Er kan ook sprake zijn van een technisch total loss. Hiervan is sprake als reparatie niet meer mogelijk is, bijvoorbeeld als het chassis of de carrosserie vervormd is.