Een achterop rijder is altijd aansprakelijk voor de schade van de voorligger. De algemene opvatting is dat wanneer er sprake is van een kop-staart botsing de bestuurder van het achterop komende voertuig dan ook aansprakelijk is voor de schade van de voorligger.
Aanrijding twee achteruit rijdende auto's
Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Bij een kop-staartbotsing bestaat het vermoeden dat de achteroprijdende bestuurder een fout heeft gemaakt. Het ongeval doet immers vermoeden dat de achteroprijdende bestuurder onvoldoende afstand heeft bewaard of onvoldoende oplettend is geweest. Een achteropaanrijding kan echter ook een andere oorzaak hebben.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Licht letsel maximaal € 3.500,- Matig letsel maximaal € 9.000,- Ernstig letsel maximaal € 21.000,- Zwaar letsel maximaal € 43.000,-
Zo vermijdt u discussie als u pas later problemen zou ondervinden door uw ongeval. Uw werkgever geeft uw ongeval vervolgens aan bij zijn verzekeringsonderneming. Hij is daartoe verplicht en heeft daarvoor 8 dagen tijd vanaf de dag na het ongeval.
De meeste slachtoffers van een achterop aanrijding hebben enkele dagen last van nekpijn en hoofdpijn. Hebt u hoofdpijn of nekpijn na een aanrijding van achteren? Ga dan naar de huisarts. Als u langer last hebt van hoofdpijn en nekpijn, kan het zijn dat u een whiplash heeft.
Wat moet je doen tijdens het praktijkexamen? De examinator zal je een plaats aanduiden op de openbare weg waar je moet stoppen en 20 meter achteruitrijden. Dat kan naast een boord of naast een rij geparkeerde auto's zijn.
Bij het uitvoeren van een manoeuvre, zoals achterwaarts rijden, moet men voorrang verlenen. Door Bob te raken bij het achteruit rijden, maakte Alfons een fout.
De bedoeling is dat je zo'n 20 meter recht achteruit rijdt. Als je merkt dat je steeds dichterbij of verder vanaf de stoeprand of berm raakt, maak dan een kleine stuurbeweging om te corrigeren.
Een achterop rijder is altijd aansprakelijk voor de schade van de voorligger. De algemene opvatting is dat wanneer er sprake is van een kop-staart botsing de bestuurder van het achterop komende voertuig dan ook aansprakelijk is voor de schade van de voorligger.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Stel: u wordt aangereden tijdens het parkeren van een motorvoertuig. Dan ligt de aansprakelijkheid altijd bij de tegenpartij. Zelfs als u ook een verkeersfout heeft begaan. De bestuurder had immers beter moeten opletten bij het uitvoeren van de bijzondere manoeuvre.
Na een ongeval moet u ter plaatse blijven. Overtreding van artikel 7 is een misdrijf. Die straf staat los van een eventuele straf voor het veroorzaken van een ongeluk.
Bij ernstige verkeersongevallen onderzoekt de politie de toedracht van het ongeval. Daarvoor wordt onder meer gebruikgemaakt van overzichtsfoto's, (snelheids)metingen en reconstructies. Het onderzoek gebeurt door het team Forensische Opsporing Verkeer.
Als je een ongeluk maakt omdat je je niet aan de verkeersregels houdt, bijvoorbeeld omdat je door rood rijdt, kun je aansprakelijk worden gesteld. De verzekeraar vergoedt dan vaak de schade. Je moet de aansprakelijkstelling dan ook zo snel mogelijk naar de verzekeraar sturen.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Officieel gezien moet je schade die jij toebrengt aan een ander binnen drie dagen ná de aanrijding of het ongeval bij de eigen WAM-verzekeraar melden. Wordt de verzekeraar niet tijdig op de hoogte gebracht, dan kan met in theorie uitkering weigeren.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Als je zeer zwaar letsel oploopt ligt de schadevergoeding vaak grofweg tussen de 43.000 euro en 75.000 euro. Zwaar letsel. Bij zwaar letsel maak je vaak aanspraak op een vergoeding voor letselschade van 21.000 euro tot 43.000 euro.
Heeft u een Europees Schadeformulier ingevuld, vergeet dan niet binnen 24 uur uw verzekering in te lichten over de aanrijding. Bent u gewond of hebt u klachten? Ga naar uw huisarts, ook bij kleine klachten. Dat is niet alleen belangrijk voor uw gezondheid, maar ook voor het verhalen van de schade.
De hoogte van de vergoeding ligt tussen de € 12.500 en € 20.000. De persoon die aansprakelijk is voor het ongeval, betaalt. In een strafprocedure kan de Staat de schadevergoeding mogelijk voorschieten.