Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
Laden zonder laadpas
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
Welke laadpas voor België? In Vlaanderen worden alle Nederlandse laadpassen geaccepteerd. Op de bekende laadpunten, zoals die van Bluecorner en Allego, kun je dus prima terecht met de ANWB laadpas.
Laadpas met abonnement van € 3,99 per maand
Je betaalt vanzelfsprekend nog wel de kosten van de laadsessie (altijd € 0,585 per kWh in Nederland). Daarnaast betaal je eenmalig € 1,95 aan verzendkosten bij bestelling van de laadpas.
Bankkaart (krediet of debet)
Je kan je kredietkaart ter plekke bij de laadpaal gebruiken via de QR-code of de identificatie op de paal. Je moet je dus aanmelden bij de laadpaal met een geconnecteerde smartphone en de instructies opvolgen. Dat kan omslachtig en vervelend zijn, vooral wanneer het regent of donker is.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Het werkt als volgt: door je pas tegen de laadpaal aan te houden, ontgrendel je de paal en kun jij gebruik maken ervan. Er zit op de paal een scanner waar jij je tag of pas voor moet houden. Het werkt in principe hetzelfde als contactloos betalen.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Opladen bij een openbare laadpaal
Je start het laden door een laadpas voor de laadpaal te houden. Om het laden te stoppen, houdt je opnieuw de pas voor de laadpaal. De laadpas is jouw betaalmiddel en identificatiemiddel in één. Je krijgt van jouw laadpaal-aanbieder een factuur voor jouw laadkosten.
Voor 'normaal' opladen gebruik je je eigen laadkabel. Voor snelladen maak je gebruik van de kabel die bij de laadpaal zit. Omdat het vermogen hoger ligt zijn hier speciale kabels voor nodig, soms met een geïntegreerd koelsysteem. De laadkaart kun je ook gebruiken bij je privé-oplaadpunt.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Elke IKEA winkel heeft twee laadpalen waar je je elektrische auto of fiets kan opladen. Deze laadpalen leveren voor de auto's een capaciteit van 400V / 16A / 11kW en voor fietsen een capaciteit van 220V / 16A / 3, 5kW. Het opladen is helmaal gratis.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig. De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. De laadpalen zijn momenteel vrij toegankelijk tijdens de openingsuren van de winkel, tijdens de week en op zaterdag. De laadduur van één laadbeurt blijft beperkt tot 1 uur.
Plugsurfing. Plugsurfing is dé app voor EV-rijders. De unieke laadpas en de gratis Plugsurfing-app geeft je namelijk toegang tot Europa's grootste en meest up-to-date netwerk van laadpalen voor elektrische auto's. Zo zoek en navigeer je naar meer dan 200.000 auto-laadpunten in heel Europa!
De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Met de Shell Recharge laadpas heb je toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in Europa. Bovendien kun je hem gratis aanvragen en gebruiken.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.