Het is verstandig om uw debiteur te blijven herinneren aan uw vordering. Wacht daarom, als de termijn van uw betalingsherinnering is verstreken, niet langer dan drie dagen met het verzenden van een aanmaning.
In de tweede of laatste aanmaning verwijst u naar de eerste aanmaning en de factuur, en neemt u er dezelfde gegevens in op als in de eerste aanmaning. Maar in deze laatste aanmaning neemt u óók nog een waarschuwing voor uw klant op: als hij of zij nu nog niet betaalt geeft u de vordering uit handen.
Het is daarom gebruikelijk om een debiteur tussen de 1 en 3 keer een schriftelijke aanmaning te sturen met ieder een redelijke termijn voordat een vordering uit handen wordt gegeven.
Wettelijk gezien mag u aanmaningen versturen vanaf de dag na een gemiste betaling. Het kan echter klantvriendelijk zijn om nog een paar extra dagen te wachten voor u de eerste brief verstuurt.
Hoeveel aanmaningen verstuurt u om uw klanten te herinneren aan de betaling van uw facturen? In de praktijk zijn er bedrijven die tot vijf aanmaningen sturen. Maar het is effectiever om nooit meer dan twee rappelbrieven te sturen.
Elk bedrijf bepaalt zelf hoeveel herinneringen hij stuurt voordat hij een vordering -indien nodig- uit handen geeft aan een incassobureau. Hierin zit geen verplichte, vaste volgorde. Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.
Het verschil tussen de aanmaning en een betalingsherinnering is de toon. Bij een betalingsherinnering wordt over het algemeen een vriendelijkere toon aangeslagen, terwijl je bij een aanmaning meer zakelijk aandringt om de factuur te betalen.
Die eerste herinnering is altijd kosteloos. Een aanmaning is een verzoek van een ondernemer om een rekening te betalen. Als je de rekening niet op tijd betaalt kan het bedrijf een incassobureau inschakelen en dat kan je een hoop extra geld kosten.
Aanmaning onterecht ontvangen? Indien je onterecht een aanmaning hebt ontvangen, kun je het beste direct na ontvangst de schuldeiser schriftelijk mededelen waarom je niet van plan bent om te betalen. Dit betreft de bezwaarbrief tegen een onterechte aanmaning van een deurwaarder of schuldeiser.
Wanneer u een aanslag niet of niet op tijd betaalt, krijgt u een aanmaning. Een aanmaning kost u € 8 of € 18 extra. Hoeveel u extra betaalt, hangt af van de hoogte van uw schuld.
Stap 1: We sturen u een verkeersboete
U moet de boete binnen acht weken betalen.
Zodra een betalingstermijn is verstreken, wacht dan niet langer dan drie tot vijf werkdagen met verzenden van een herinnering of aanmaning.
Binnen betekent dan 'voordat de periode afgelopen is', over betekent 'op het moment dat de periode afgelopen is'. Soms wordt binnen (vijf dagen) ook gebruikt in de betekenis 'na verloop van (vijf dagen), over (vijf dagen)'.
Met een aanmaning sommeer je jouw klant om direct de openstaande factuur te betalen. Is een betalingsherinnering nog vriendelijk van toon, een aanmaning is strikter en dwingender. Je maant jouw klant nu te betalen. De termijn die je stelt is niet langer dan 5 werkdagen.
Voortaan is de eerste aanmaning kosteloos. Na deze herinnering heb je 14 dagen de tijd om de factuur zonder extra kosten te betalen. Doe je dat niet, dan mag de schuldeiser bij de tweede aanmaning nalatigheidsintrest en een forfaitaire schadevergoeding aanrekenen.
Een aanmaning is een formele brief, ook wel sommatiebrief genoemd, waarin u: verwijst naar de levering, de factuur, eventuele telefoongesprekken en de betalingsherinnering. een betalingstermijn stelt van 14 dagen.
Gerechtelijke incassoprocedure
In deze laatste aanmaningen krijgt uw debiteur telkens een aantal werkdagen de tijd. Indien uw debiteur geen verweer voert, kunnen wij dus in principe na twee tot vier weken een gerechtelijke incassoprocedure opstarten.
Wat gebeurt er na de laatste aanmaning? Als uw debiteur direct na de laatste aanmaning uw factuur betaalt, is er verder niets aan de hand en betalen u en de debiteur beiden niets extra's.
Er wordt vaak ook gesproken over een herinnering of aanmaning. Deze termen betekenen hetzelfde als een ingebrekestelling.
De aanmaning is een besluit in de zin van de Awb, maar er kan géén bezwaar of beroep tegen worden ingesteld (artikel 8:4 Awb).
Vraag een betalingsregeling
Klopt de rekening, maar kunt u niet in 1 keer betalen? Neem dan contact op met het incassobureau of bedrijf en vraag om een betalingsregeling. Of stuur onze voorbeeldbrief betalingsregeling. U kunt de rekening dan misschien in delen betalen.
Maak daarvoor een afspraak met een schuldhulpverlener van de afdeling Schuldhulpverlening van uw gemeente. Bel met het gratis telefoonnummer 0800 – 8815, zij verbinden u door met de gemeentelijke schuldhulpverlening. U kunt het adres van uw gemeente ook vinden op deze pagina van overheid.nl.