Wat is de wettelijke termijn om een factuur te betalen?

Wettelijke betaaltermijn in het kort
Vaak wordt een periode van 14 dagen afgesproken. Wettelijke betalingstermijn voor bedrijven: bedrijven betalen elkaar binnen 30 dagen. Grote bedrijven zijn sinds maart 2022 verplicht mkb-bedrijven binnen maximaal 30 dagen te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Wat is een redelijke termijn voor betaling?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Hoeveel tijd heb je wettelijk om factuur te betalen?

De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur. Uiteraard kunt u in onderling overleg een andere termijn bespreken. Facturen gericht aan particulieren moeten binnen een 'redelijke termijn' betaald worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Wat is de maximale betalingstermijn?

De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, behalve voor grootbedrijven aan het mkb en als er iets anders is afgesproken in een contract. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kunt laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is de wettelijke betalingstermijn in Nederland?

Sinds 1 juli 2022 ligt de wettelijke termijn voor het betalen van facturen op 30 dagen. Lever je aan consumenten, dan zijn er geen wettelijke betalingstermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

De wettelijke betalingstermijnen voor facturen

36 related questions found

Wat als iemand je factuur te laat betaald?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Zodra een betalingstermijn is verstreken, wacht dan niet langer dan drie tot vijf werkdagen met verzenden van een herinnering of aanmaning. Hanteer voor opvolgende herinneringen of aanmaningen steeds kortere termijnen en verzend niet meer dan drie herinneringen/aanmaningen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Wat is de vervaldatum van een factuur?

De vervaldatum op een factuur is de factuurdatum plus de betalingstermijn van de factuur. Deze zijn onderdeel van de betalingscondities. In de betalingscondities van de factuur worden alle betalingsafspraken vastgelegd zoals het aantal dagen waarbinnen de betaling voldaan moet worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Hoe bereken je betalingstermijn?

Bepaal de “dagomzet” over de laatste 12 maanden (omzet laatste 12 maanden gedeeld door 365 dagen). Vervolgens deel je deze dagomzet op het actuele openstaande saldo debiteuren. De uitkomst geeft een gemiddeld betaaltermijn aan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debiservice.nl

Welke betalingstermijn is leidend?

De Wet Betalingstermijnen hanteert een redelijke termijn en deze bedraagt bij b2b overeenkomsten 30 dagen. De termijn van 30 dagen is de wettelijke betalingstermijn die van kracht is, wanneer er verder in de desbetreffende overeenkomst geen betalingstermijn is vastgelegd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mulderijbedrijfsjuristen.nl

Hoeveel later mag je een factuur sturen?

Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat betekent binnen 14 dagen betalen?

Volgens de wetgever mag een consument niet overvallen worden met incassokosten. De consument moet eerst gewaarschuwd worden voor de incassokosten en dan nog minimaal 14 dagen de tijd krijgen om de openstaande factuur zonder incassokosten te voldoen. Deze waarschuwing wordt ook wel de veertiendagenbrief genoemd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op creditexpo.nl

Hoe lang blijft een openstaande factuur geldig?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe bereken je 30 dagen na factuurdatum?

30 dagen einde maand betekent dat de 30 dagen termijn moet worden berekend vanaf het einde van de maand. Het maakt hierbij dus niet uit op welke dag de factuur is verstrekt. De betalingstermijn wordt altijd gerekend vanaf de laatste dag van de maand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Hoe lang is een factuur invorderbaar?

Een zakelijke factuur die bijvoorbeeld 9 jaar oud is, zal dan opnieuw 10 jaar lang invorderbaar zijn. De meeste zakelijke facturen zijn dus in de praktijk tot 20 jaar na datum opeisbaar als je op tijd stuit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op unpaid.be

Is vervaldatum op factuur verplicht?

Het is niet verplicht om een vervaldatum op de factuur te vermelden. Als er geen betalingstermijn overeen is gekomen, bedraagt de betalingstermijn automatisch dertig dagen. Dit volgt uit een Europese richtlijn. Het maakt daarbij niet uit of de klant een klein of een groot bedrijf is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbrecht.nl

Kunnen facturen vervallen?

Ja hoor, dat kan! En als jij die factuur opgesteld hebt, betekent het dat je de betaling ervan na die termijn niet meer kan afdwingen. Bottom line: zorg ervoor dat je de wettelijke verjaringstermijn van je facturen kent. Zo kan je ze invorderen voor het te laat is!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op unpaid.be

Wat kan ik doen als opdrachtgever niet betaald?

Heeft jouw opdrachtgever niet betaald binnen de afgesproken betalingstermijn, stuur de opdrachtgever dan een herinnering waarin je de opdrachtgever attendeert op de openstaande factuur. Hierbij is het verzoek om betaling binnen een termijn van 14 dagen gebruikelijk. Schroom niet om een herinnering te sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op doorkees.nl

Hoeveel herinneringen moet je sturen?

Men wil fouten of misverstanden uiteraard graag voorkomen. Het is daarom gebruikelijk om een debiteur tussen de 1 en 3 keer een schriftelijke aanmaning te sturen met ieder een redelijke termijn voordat een vordering uit handen wordt gegeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op luuc.eu

Hoe vragen om factuur te betalen?

Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek om het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Een eerste betalingsherinnering zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuurvoldaan.nl

Kan ik een factuur weigeren te betalen?

Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Kan ik een factuur weigeren?

Wettelijk gezien rust er geen verplichting op u als particulier om facturen waarmee u het niet eens bent, te protesteren. Als particulier wordt u niet geacht een factuur te hebben aanvaard, wanneer u deze niet tijdig heeft geprotesteerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wanted.law

Hoe bel je klanten over een openstaande factuur?

1. Openstaande factuur: zo bereid je het telefoongesprek voor
  1. Het factuurnummer.
  2. Om welk product of welke opdracht het gaat.
  3. Hoe de opdracht of levering is verlopen.
  4. Hoe vaak je een herinnering hebt gestuurd.
  5. Het bedrag.
  6. De uiterste betaaldatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgastarten.nl

Wat is de wettelijke verjaringstermijn?

Welke verjaringstermijnen zijn er? Er geldt een algemene verjaringstermijn van 20 jaar, voor zover de wet geen andere verjaringstermijn bepaalt. In de meeste gevallen verloopt een rechtsvordering echter na 5 jaar, of zelfs minder. Wanneer deze termijn begint te lopen hangt af van de aard van rechtsvordering.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amsadvocaten.nl

Kan een openstaande schuld verjaren?

Het verjaren van schulden kan volgens het Burgerlijk Wetboek 20 jaar of vijf jaar zijn. We benoemden net al even dat een schuldeiser naar de rechter kan gaan. Bij een vonnis door de rechter, is pas sprake van verjaring na 20 jaar. Als we het hebben over periodieke betalingen, geldt een andere termijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgkode.nl