Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-. We gaan van een gemiddelde uit van €33,25,- en rekenen niet het starttarief of je abonnementskosten mee. € 1.227,- / € 6,65 = .
Maar wat kost het om de accu van een elektrische auto op te laden aan de snellader. Stel je hebt een Tesla Model S met het 75 kWh accupakket. Dan ben je bij Fastned zo'n 62,25 euro kwijt voor een volle accu. Je betaalt 0,83 euro per kWh.
Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 670 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 700 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 730 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is iets zo'n € 0,13 per kilometer en € 1951 per jaar.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Geen extra transactiekosten per laadsessie. Laden voor €0.45.5 per kWh, uitgezonderd bij snel laders (bij een snellader betaal je het geldende tarief dat de aanbieder heeft ingesteld.) Je kunt kiezen uit een pas of sleutelhanger. +1,95 verzendkosten.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Het bedrag per kWh is gemiddeld zo'n €0,40. Als het gaat om het snelladen, is het tarief juist vaak wat lager. Bij de laders van EnBW reken je bijvoorbeeld zo rond de €0,60 per kWh af. Let bij de Duitse snelladers wel goed op welke laadpas je gebruikt.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk.
Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Laadtarieven per 01-03-2023 in Nederland:
Voor alle laadsessies worden € 0,35 transactiekosten gerekend met een maximum van € 7,00 per maand. Dit staat gelijk aan 20 laadsessies per maand, afgerond op 2 decimalen achter de komma. *Het tarief geldt alleen voor roaming partners van Shell Recharge.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Dit gold ook voor het verbruik, wat met 5,5 liter per 100 kilometer zorgde voor een prijs van €0,08 per kilometer. Dit betekend dat elektrisch rijden in 2021 gemiddeld bijna drie tot vier keer goedkoper was dan rijden op brandstof.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
In 2021 kostte elektrisch rijden gemiddeld € 4 per 100 kilometer, terwijl je voor rijden in een benzineauto zo'n tweeënhalf keer zoveel meer kwijt was. Nu ligt de situatie heel anders. Eind 2021 is de stroomprijs vervijfvoudigd en in 2022 alsmaar verder gestegen.
Hybrides zijn goedkoper.
Volledig elektrische auto's worden langzaam maar zeker goedkoper, maar ze zijn nog altijd duurder dan auto's met een verbrandingsmotor. Ook zijn ze duurder dan hybrides.