Een slaaptrein is een trein die speciaal ingericht en gebouwd is om in de nacht te reizen, en dat zo comfortabel mogelijk te doen. Dit betekent dat deze treinen vaak een hoger niveau van comfort bieden met meer voorzieningen die afgestemd zijn op overnachten in de trein.
Dankzij de nachttrein reis je ook 's nachts gewoon met de trein. In de Randstad rijdt de nachttrein elke nacht, in andere delen van het land rijdt de nachttrein in het weekend. Kijk in de NS Reisplanner voor exacte vertrek- en aankomsttijden en check je reis kort voor vertrek nogmaals voor het meest actuele reisadvies.
Vanuit Nederland vertrekken slaaptreinen naar Oostenrijk (populair bij wintersporters) en kun je met de GreenCityTrip naar onder andere Kopenhagen en Wenen (OBB Nightjet, opstappen in Amsterdam, Utrecht of Arnhem, 14 uur treinen) reizen. Wie verder wil, kan in Wenen overstappen naar Boedapest (2,5 uur treinen verder).
Het voordeel van een nachttrein in Europa is dat je in de avond de trein in stapt, slaapt in de trein en de volgende ochtend midden in de stad aankomt. Daarnaast is het reizen met de nachttrein in Europa een duurzame manier van reizen.
Een kaartje in het zitrijtuig kun je kopen vanaf € 29,90, in het ligrijtuig vanaf € 49,90, in het slaaprijtuig vanaf € 89,90. Deze tarieven zijn inclusief reservering en per enkele reis.
De eerste nachttreinen in het nieuwe design zullen vanaf 2023 op de trajecten richting Italië te zien zijn. Met een snelheid van max. 230 km/u brengen de nieuwe treinen u in de toekomst klimaatvriendelijk 's nachts naar veel Europese steden.
Recht op het doel af. Een reis met de Nightjet vanuit Brussel start op maandag-, woensdag- of vrijdagavond om 19u32 vanuit Brussel-Zuid. U hoeft geen uren op voorhand naar het station te komen. Toch is het aan te raden om zo'n 15 à 10 minuten op voorhand aanwezig te zijn op het perron.
Dat is adenosine. Dat reist dan door je bloedbaan naar je hersenen. Als je daar genoeg van hebt, word je slaperig. Een slaperig gevoel krijg je dus als er veel adenosine in je hersenen zit.
U bent als vrouw in principe altijd wat extra kwetsbaar, maar doorgaans valt het mee. Het zit ook vaak vooral tussen de oren. De nachttrein is in principe ook een gewone trein, maar gezien het tijdstip is er wel wat meer publiek dat soms wat gedronken heeft en wat meer naar de rand van de samenleving opschuift.
Slapen in de trein
Geen snurker of zijslaper: dan wensen uw medepassagiers u welterusten. Al zal de conducteur u bij het controleren van de kaartjes wel wekken.
Op vakantie met de autoslaaptrein? Dat kan nog steeds. In heel Europa rijden nog steeds tal van treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Onder Nederlanders zijn de autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf populair.
Op Noord West Express kom je alles te weten over reizen met de nachttrein vanuit Nederland. Vanaf 2021 rijden er gelukkig weer rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland naar Wenen, München, Innsbruck en Zürich. En vanaf de zomer 2022 verzorgt European Sleeper een nieuwe nachttrein naar Praag.
De reis van Nederland naar Wenen kost vanaf €59 (ligplaats) of €89 (slaapplaats) per enkele reis per persoon. Boek je tickets zo vroeg mogelijk, want de voordeligste tarieven zijn vaak snel volgeboekt.
Houd er rekening mee dat u alleen een voertuig mag meenemen in combinatie met een treinticket voor een zit-, couchette- of slaaprijtuig. Behalve het treinticket hebt u ook een ticket voor het meenemen van het voertuig nodig. Op de volgende verbindingen kunt u uw fiets meenemen: NJ 490 Wenen - Linz - Hannover - Hamburg.
Wat kost een ticket? Een ticket voor de nachttrein kost €10 euro voor een enkele reis. Daarbij maakt het niet uit of je van Maastricht of Groningen naar Schiphol reist, of van Schiphol naar Utrecht of Almere.
De nachttrein rijdt daarna wekelijks in de nacht van vrijdag op zaterdag. Naast de stop in Assen doet de trein ook de stations van Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam Zuid aan. Eindbestemming Schiphol wordt om 03.50 uur bereikt.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
Wij vinden de veiligheid van onze reizigers en medewerkers van groot belang. Daarom maken wij gebruik van camerabewaking. Door middel van de camera's worden beelden vastgelegd en (naderhand) bekeken. In geval van incidenten kunnen wij dan snel handelen en overtredingen en strafbare feiten opsporen en vervolgen.
Omdat er geen nachttreinen rechtstreeks zijn naar Spanje gaat de reis via Parijs naar Toulouse en van daaruit via Narbonne naar Barcelona. De reis duurt langer (circa 18 uur) en er zijn in totaal drie overstappen (Parijs, Toulouse en Narbonne).
Bijna een kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder had in 2018 slaapproblemen, blijkt uit een enquête van het CBS. En dat terwijl slapen zo belangrijk is voor je dagelijks functioneren en je gezondheid. Langdurig slaaptekort verhoogt de kans op obesitas, Alzheimer, depressiviteit en hart- en vaatziekten.
Maar welke plek is nou het veiligst om te zitten? Om zo veilig mogelijk te reizen, kun je het beste in de middelste treincoupés gaan zitten. Mocht er een ongeluk gebeuren aan de voor- of achterkant van de trein, dan heb je zo de minste kans op eventuele verwondingen.
De enige kracht die op jou inwerkt nadat je in de trein omhoog springt is de zwaartekracht: dit verklaart waarom je terug naar beneden komt. Verder werken er tijdens de sprong op jou en op de trein geen krachten in: beiden bewegen dus rechtlijnig met dezelfde constante snelheid voort.
Ligrijtuig: gewenste ligstoel in de coupé, 's avonds mineraalwater, 's ochtends ontbijt. Slaaprijtuig: gewenst bed in coupé, mineraalwater, sweets, aperitief en dagblad 's avonds, à la carte ontbijt in de ochtend; toiletartikelen, gratis toegang tot de ÖBB lounges. Wat is een Sparschiene-ticket?
De ÖBB Nightjet vertrekt uit het prachtige centraal station van Amsterdam en stopt ook in Utrecht en Arnhem.
De multifunctionele ligrijtuigen beschikken over een parkeerruimte voor kinderwagens, drie fietsenrekken, gratis wifi en andere technische innovaties zoals oplaadmogelijkheden via usb/stopcontact bij elk bed of een bedieningsdisplay met verschillende comfortfuncties voor onder andere bedienen van de verlichting of ...