Bij de politie staat het bekend als de 'Poolse sleutel' en werkt het als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om. Binnen een halve minuut kan de klus geklaard zijn en zie je na je korte stop dat je e-bike is verdwenen.
In het afgelopen heeft het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) 166 diefstallen geregistreerd van elektrische fietsen met kenteken gestolen, 47% meer dan de 113 in 2021. Gazelle en Riese und Mueller zijn de meest gestolen merken in deze categorie met resp 35 en 34 diefstalgevallen.
Zet de fiets zo veel mogelijk buiten beeld, bijvoorbeeld in een afgesloten schuur of garage. Zet de fiets met een kettingslot vast aan de schuur. Plaats bijvoorbeeld een muuranker of beugels met anti-inbraakschroeven. Maak gebruik van bewaakte stallingen én maak de fiets vast aan het fietsenrek.
Het zal niemand verbazen dat in wereldstad Amsterdam de eerste plaats bezet van de meeste gestolen fietsen. Uit de onderzoekscijfers blijkt dat, bij de ANWB verzekerde fietsen, meer zijn ontvreemd dan vorig jaar. Diemen volgt op de tweede plaats, op de hielen gezeten door Utrecht.
Het beste kun je het slot door het voorwiel én het frame halen en dan ergens aan vastmaken. Het voorwiel is er vaak makkelijk af te halen. Fietsendieven vernielen het slot vaak laag bij de grond. Bevestig het slot daarom zo hoog mogelijk.
De basis beveiliging voor iedere E-bike is een ringslot, vrijwel elke E-bike heeft standaard een ringslot. Om uw fiets aan een paal of hek vast te kunnen maken kunt u een plug-in ketting gebruiken die u eenvoudig in de zijkant van het ringslot steekt.
Jaarlijks registreert de politie ruim 100.000 aangiftes van fietsendiefstal. En de aantallen zijn volgens het CBS nog hoger. Slechts 30 procent van de mensen doet volgens hen namelijk maar aangifte van fietsendiefstal.
Juwelen blijven het meest gestolen bezit. Deze trend neemt toe. Tussen 2009 en 2015 is hun aanwezigheid in de buit van inbrekers gestegen van 37% tot 54%. Laat ze dus niet liggen en houd ze uit het zicht.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Een gps-chip in nieuwe e-bikes is een bruikbaar wapen in de strijd tegen fietsendiefstal, meldt het AD. Van de eerste zesduizend elektrische fietsen die met zo'n chip zijn uitgerust, is er niet één gestolen.
Zo zijn er beschermhoezen voor de accu tijdens het fietsen en een hoes voor de fiets tijdens het stallen. U kunt een accuslot vinden waarmee uw fietsaccu betere beveiligd is tegen diefstal vanaf de fiets. Ook is er bescherming voor de fiets voor achter op de camper onderweg naar vakantie.
Want ook fietsendieven houden niet van een lekke band.” Fietsendieven blijken namelijk vaak de fietsenstandaard af te breken, waarna ze die tussen het wiel en het slot wrikken om zo het slot open te wippen. Het kost ze één tot tien minuten tijd.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis of schuurtje.
Dat eigenaars van e-bikes wel meer naar de politie gaan om aangifte te doen, heeft volgens de onderzoekers een financiële reden. De elektrische fietsen zijn namelijk meestal verzekerd. Slachtoffers van diefstal moeten van de verzekeraar aangifte doen om de schade vergoed te krijgen.
De elektrische fietsen van de Zwitserse fietsenfabrikant 'Stromer' hebben allemaal een ingebouwd GPS-systeem. Dankzij de connectiviteit met een app op je smartphone weet je altijd waar je fiets is. Het slot van de fiets werkt via Bluetooth waardoor deze niet zomaar te kraken is.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Een aflopende of doorlopende verzekering
Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten. Alhoewel er tussen verzekeraars duidelijke verschillen bestaan, bepalen zij de premiehoogte voornamelijk op basis van de prijs van de fiets.
Het lijkt kennelijk voor de vraagsteller geen diefstal omdat er geen slot op zit, maar als je een huis door een open deur ingaat terwijl je daar niets te zoeken hebt, is dat insluiping en strafbaar, net zoals een fiets meenemen die niet van jou is, diefstal is. Ongeacht of ie op slot zit of niet.
De plaats van de accu heeft effect op hoe de ebike fietst. De accu op of in het frame is stabieler dan een accu achterop de bagagedrager. Veel elektrische fietsen hebben toch zo'n accu op de bagagedrager omdat het in veel gevallen prima werkt en voordeliger verkrijgbaar is.
Met de meeste elektrische fietsen kun je gewoon doorfietsen als je accu leeg is. Maar prettig is anders: omdat de trapondersteuning wegvalt, fietst het een stuk zwaarder. Maar als je dichtbij huis bent, dan kun je je even flink inspannen en je accu thuis aan de lader hangen.
Doe dan aangifte bij de politie. De politie maakt een proces-verbaal op. Ook komt uw fiets in het fietsdiefstalregister te staan. Controleer voordat u aangifte doet of de gemeente uw fiets misschien heeft verplaatst of verwijderd.