Bij turbulentie verandert de luchtstroom waarop het vliegtuig 'drijft'. Het ontstaat als het vliegtuig door onstuimige lucht vliegt. Vergelijkbaar met een boot op onrustig water. "Het lijkt misschien alsof je meters valt, maar dat is niet zo.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk: Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
De meest turbulente zitplaatsen bevinden zich daarentegen op de laatste rijen zitplaatsen in het vliegtuig. Als alle zitplaatsen boven de vleugels al bezet zijn, zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuig ook een goed alternatief. Daar worden trillingen ook minder waargenomen.
Maar vlieg je toch door een storm, dan is het vliegtuig erop gemaakt om de turbulentie aan te kunnen. En meestal duurt turbulentie maar een paar minuten en kun je daarna weer rustig je film kijken of boek lezen.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte. "De angst om per vliegtuig te reizen tijdens deze periode is echter onnodig", verzekert hij.
Achteraan (achter de motoren) is het iets luidruchtiger. Bovendien kan het bij turbulentie vooral achteraan in het vliegtuig (hevig) schokken.
Niets is minder waar. Uit Amerikaanse cijfers van de Federal Aviation Administration bijkt dat elk jaar ongeveer 58 reizigers gewond raken door turbulentie. Als je weet dat er jaarlijks zo'n 800 miljoen mensen in de Verenigde Staten op een vliegtuig stappen, is dat echt een miniem deel.
Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie. Luchtzakken komen vooral voor in gebieden met slecht weer, reden waarom vliegtuigen bij voorkeur om slecht weer heen vliegen.
"Uit ervaring van piloten is gebleken dat de kans op turbulentie het grootste is wanneer het de eerste vlucht van de dag betreft", aldus Williams.
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Turbulentie ontstaat door een verstoring van de lucht, bijvoorbeeld door hevige wind of lucht die omhoog beweegt. Het komt vaak voor in de buurt van bergen of in tropische gebieden, waar warme lucht opstijgt en uitzet. Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht.
Iedereen die weleens in een vliegtuig heeft gezeten, kent het: turbulentie. In de lichte vorm, die meestal voorkomt, is het nauwelijks hinderlijk, maar wordt het zwaarder dan kunnen in het vliegtuig zelfs gewonden vallen. Als zulke zware turbulentie wat langer duurt, waan je je leven soms niet meer zeker.
Hou je echt niet van turbulentie? Kies dan een plekje in het midden, want daar voel je er het minst van. Zit je aan het raam, dan voel je veel meer turbulentie. Kies ook beter niet voor de achterkant van het vliegtuig, want ook daar voel je het sterker dan vooraan of in het midden.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen. En wil dat nu vaak net de minst populaire plek zijn in het vliegtuig.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
De Boeing 737 Family staat met 60 fatale crashes sinds 1943 stipt op nummer 1. Nummer 5: Airbus A320: 8 crashes. De Boeing 777 en de Embraer zijn nog crash-vrij!
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
“Begin met een ademhalingsoefening. Haal drie keer diep adem richting je onderbuik”, zegt hij. “Kruip vooral niet in je schulp, maar zoek afleiding. Maak een praatje met je buren en zeg hardop achterstevoren het alfabet op.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Ongeveer 35 procent van de mensen heeft vliegangst.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
De beste stoelen
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.