Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 670 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 700 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 730 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Een elektrische auto is voordelig in gebruik. De kosten voor het tanken van benzine, diesel en gas liggen een stuk hoger dan de kosten voor elektriciteit. Elektrisch rijden zorgt voor een vermindering van de uitstoot van CO2 en is dus beter voor het milieu.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Bij de productie en verbranding van benzine komt immers CO2 vrij. Bij het opwekken van elektriciteit ook, maar doordat het aandeel groene energie in Nederland steeds groter wordt, daalt de indirecte CO2-uitstoot van elektrische auto's. Zo wordt zelfs een bestaande e-auto elk jaar een beetje schoner.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Het is zeker mogelijk om een elektrische auto privé te leasen. Sterker, het is misschien wel slimmer om een elektrische auto te leasen dan een model met een benzine- of dieselmotor. Een elektrische auto heeft vaak een hogere aanschafprijs vergeleken met een benzine- of dieselmotor.
Een hybride auto is minder zuinig dan een elektrische auto.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De populaire Audi e-tron is voor de tweede keer op rij verkozen tot 'EV van het Jaar' in het topsegment.
Conclusie. Het is oké als je elektrische auto even stil staat. Ja, de batterij loopt heel langzaam leeg, maar zolang het maar enkele weken duurt is dit geen probleem. Je kunt hem zelfs aangesloten laten aan een laadpunt bij jou thuis.
Een accu van een elektrische auto gaat in principe een autoleven mee. Škoda bijvoorbeeld garandeert een minimale accucapaciteit van 70 procent voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer. Maar je kunt van een elektrische auto verwachten dat deze 15 tot 25 jaar meegaan.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
De stekkerauto's zijn het afgelopen jaar populairder geworden bij particulieren. Het aandeel stekkerauto's in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter, de meeste stekkerauto's zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent).
Nu steeds meer EV's 350 tot 450km echte kilometers kunnen rijden, is het ook niet meer nodig om dagelijks (volledig) op te laden. Volgens onderzoekers van PwC zijn de ambities voor 2030 haalbaar. In 2030 zou nog steeds 80 procent van de auto's rijden op fossiele brandstoffen.
Nu is er een compromis bereikt. Auto's op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto's op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto's dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze.