Reizen per bus stoot minder CO₂ uit dan met andere transportmiddelen, zoals personenwagens en vliegtuigen, maar is nog steeds niet 100% CO₂-neutraal.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Een standaard dieselbus stoot gemiddeld ruim 1.100 gram CO2 uit per kilometer, blijkt uit onderzoek van TNO. Een langere dieselbus met drie assen stoot ongeveer 1.400 gram CO2 per kilometer uit.
Er zijn natuurlijk heel veel calculaties gemaakt om dat allemaal te berekenen, en de uitkomst verschilt ook per land. Maar gemiddeld is de bus ongeveer net zo duurzaam als de trein, als je met hun hele “leven” rekening houdt.
Per persoon per dag
Per dag komt een gemiddeld mens dus op zo'n dertig gram stikstofuitstoot.
Transport, vliegtuigen
Het is bekend dat vliegen veel CO2 uitstoot, en vanwege de miljoenen vluchten staat deze vorm van transport hoog op de lijst van de grootste uitstoters van CO2. Hoeveel CO2 stoten vliegtuigen uit: 900 miljoen ton CO2 per jaar.
Het ov in Nederland is al heel duurzaam. Zo rijden alle elektrische reizigerstreinen sinds 2017 op groene stroom.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De top vijf van meest vervuilende automerken bestaat uit Volkswagen, Renault-Nissan Alliance, Toyota, General Motors en Hyundai-Kia.
Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit.
De zes grootste uitstoters zijn: China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan [1]. De daaropvolgende acht landen met de grootste broeikasgasuitstoot zijn Brazilië, Indonesië, Iran, Canada, Saoedi-Arabië, Australië, Mexico en Zuid-Korea.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Waar je aan moet denken voor het verbruik van een 6-persoonsbus is ongeveer 1 liter op 12 kilometer. Dat is een gemiddeld verbruik bij een normale rijstijl.
Vergeet niet dat één touringcar gemiddeld dertig auto's vervangt. In de logica van alsmaar toenemende mobiliteit mag gesteld dat als mensen de bus niet zouden nemen, een aantal dit traject met de auto gaan doen.
Vliegen is verreweg de slechtste keuze voor het klimaat. Er komen steeds meer elektrische auto's op de markt en ze worden steeds goedkoper.
De kosten van reizen met de auto en het ov verschillen sterk per situatie. Zo kan het enorm in de kosten schelen als je niet alleen reist, of als je een ov-abonnement hebt. Het is daarom te kort door de bocht om te zeggen dat het openbaar vervoer drie of vier keer zo duur is.
Als je alles meeneemt – afschrijving, verzekering, belasting en onderhoud – kost het goedkoopste model 45 cent per kilometer. Dat komt op een bedrag van €31,50, bijna twee keer zo duur als de bus en de trein. Rijd er nog iemand mee, dan is de auto alweer goedkoper dan het openbaar vervoer.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ...
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
In Nederland stoot de landbouw volgens het RIVM al decennia de meeste stikstof uit, gevolgd door industrie en verkeer. Zeker in de buurt van Natura 2000-gebieden is dat een probleem. De meeste uitstoot van ammoniak komt dan wel van de boeren, maar ze zijn zeker niet de enige die ammoniak uitstoten.
Op bladzijde 12 wordt berekend dat een "gemiddelde" hond per dag 14,4 gram stikstof produceert (in de vorm van 0,7 liter urine en 0,3 Kg poep). De helft van deze stikstof heeft een vorm die beschikbaar is voor planten en leidt tot vermesting van een gebied. Dit komt dus neer op 7,2 gram stikstof per hond per dag.