De meest efficiënte manier om iets op lange termijn te onthouden, is de techniek van gespreide herhaling. Een eenvoudig voorbeeld is het leren van woordenschat in een vreemde taal. U begint de woordjes te leren met korte intervallen - twee tot vier dagen - tussen twee oefensessies.
We weten nu dat een boodschap herhaald moet worden voordat het kan worden onthouden. Alleen hoe vaak moet je een boodschap serveren aan de doelgroep voordat zij het gaan onthouden? Volgens Thomas Smith moet een boodschap dus wel twintig keer herhaald worden voordat een persoon over gaat op de aankoop van een product.
Tips voor het langer onthouden van kennis
Herhaal de leerstof regelmatig. Je verplaatst kennis van het korte-termijn-geheugen dan naar het lange-termijn geheugen. Probeer niet te lang aan één stuk door te leren. Deel de stof op in kleinere stukjes en verspreid de leerstof over meerdere leersessies.
Kun je het geheugen trainen? Ja! Onze hersenen zijn bijzonder 'trainbaar' en dat blijven ze tot op hoge leeftijd. Hoe jonger je begint met hersenen trainen, hoe meer reserve je hebt om op latere leeftijd de gevolgen van ouderdom en eventueel dementie / alzheimer op te vangen.
Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd. Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt.
Wie iets nieuws leert, herhaalt de leerstof dus eerst en vooral de dag erna. Daarna laat je 3 dagen tussen, een week, 2 weken, een maand… Wie een maand na de laatste studiesessie de leerstof nog altijd kent, zal er zeker van zijn dat die de leerstof ook zal kennen op het examen!
Hoe lang? Een onderzoek aan de universiteit van Illinois uit 2011 heeft aangetoond dat je productiviteit tijdens het studeren na 50 minuten afneemt. Als je je studietaken in blokken van 50 minuten opdeelt en daartussen een totaal andere taak van ongeveer 5 à 10 minuten plant, dan onthou je de leerstof veel beter.
De vaardigheden waar kinderen met een zwak werkgeheugen moeite mee hebben, zijn het opvolgen van instructies, het onthouden van kleine getallen, rekenen en het onthouden van meerdere verschillende gegevens. Waar deze kinderen overigens weinig tot geen moeite mee hebben, is het sociaal contact.
Gewone geheugenproblemen zijn vaak tijdelijk en kunnen worden veroorzaakt door spanningen, drukte, depressie, somberheid, narcose of ouderdom. Maar geheugenproblemen kunnen ook het gevolg zijn van een hersenaandoening.
Duur van korte-termijngeheugen: De periode dat je de volgorde van de cijfers kunt onthouden, is eindig. Ons korte-termijngeheugen kan informatie tot aan 30 seconden vasthouden. Echter, het is mogelijk om deze periode te vergroten door de reeks te herhalen of de elementen een betekenis te geven.
Lester verwijst in zijn artikel naar de Amerikaanse psycholoog Jerome Bruner; die 'onderzoek citeert waaruit blijkt dat mensen slechts tien procent onthouden van wat ze horen, dertig procent van wat ze lezen en ongeveer tachtig procent van wat ze zien en doen.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
De conclusie: beter leren onthouden? Het antwoord op de vraag “hoe onthoud je dingen beter” is: “Door het hardop tegen jezelf te zeggen.” Gebruik je alleen je interne stem, dus door wat stilletjes in je hoofd te zeggen wat je leest of wil onthouden, dan komt er weinig van dat onthouden terecht.
In 1986 onderzocht wetenschapper Thomas Landauer hoeveel visuele en verbale informatie een mens kan opslaan, en hoe snel een mens deze informatie vergeet. Zijn conclusie: een gemiddelde volwassene slaat in zijn leven ongeveer 125 megabyte informatie op. Dit kunt u vergelijken met honderd dikke leesboeken.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010). Dit wordt ook wel het productie-effect genoemd. Laat leerlingen dus vaker voorlezen in de klas, bijvoorbeeld door voorleesgroepjes te maken.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Na ongeveer 50 minuten studeren kun je een korte pauze van een tiental minuten nemen. Na twee of drie blokken van 50 minuten studeren neem je dan best een langere pauze. Zet je pauzes in je studieplanning, zo hou je gemakkelijker een vast ritme aan.
9 uur studie per dag is niet maximaal, je kan het dus lang volhouden en in geval van nood ook opvoeren tot 12 uur en zelfs meer.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.